Arabiemiraatit 7.-24.2.1997

Aurinkomatkat: Dubai
Matkaseurue: Emma, Aino ja Päivi

Klikkaa kuvaa, niin pääset selailemaan kuvia

Maanantai 17.2.1997 - Helsinki-Dubai

Kello kymmenen lähdimme taksilla Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Samaan aikaan kentällä oli hiihtäjiä lähdössä Trondheimin mm-kisoihin. Meidän koneemme lähti suurin piirtein aikataulun mukaan kello 11.55. Edessä oli 5,5 tunnin ja 4542 km:n matka Dubaihin. Söimme poroa ja muussia lounaaksi. Vaihtoehtona tarjottiin kanaa. Ei kyllä ole Finnairin tapaista tarjota vaihtoehtoja...

Laskeuduimme aika lailla rajusti muutaman pompun kera kentän pintaan kello 19.35. Kello 20.30 lähdimme bussilla kohti hotelleja. Kuulimme, että presidentin veljenpoika oli kuollut edellisenä päivänä, ja sen takia maahan on julistettu suruaika.

Tiistai 18.2.1997 - Dubai

Olimme laiminlyöneet herätyskellon siirtämisen oikeaan aikaan, ja niin sitten nukuimme pommiin. Halusimme osallistua matkanjärjestäjän tervetulotilaisuuteen Shell Inn-hotellissa kello 9, joten kävimme aamiaisella vasta tilaisuuden jälkeen.

Aamiaisen jälkeen lähdimme luomaan ensisilmäyksiä kaupungille. Kävimme vaihtamassa dollareita dirhameiksi (1 USD = 3,65 AED = 5 FIM) ja vaihdoimme niistä osan supermarketissa munkkeihin ja banaaneihin.

Kello 14.20 lähdimme matkanjärjestäjän kaupunkikierrokselle. Ajoimme ensin rannikkoa pitkin komeaa moottoritietä länteen päin. Chicago Beach hotellia remontoidaan, ja sen yhteyteen rakennetaan 7 tähden sviittiosaa tekosaarelle. Hotellilla on nyt viisi tähteä, ja se on tarkoitus purkaa, kun uusi osa valmistuu. Näimme komeita taloja. Kuuleman mukaan kaksi samanlaista taloa rinnakkain tarkoittaa, että miehellä on kaksi vaimoa, joille talot on rakennettu. Ajoimme Karaman alueen läpi. Se on siirtotyöläisten asuma-aluetta, ja sieltä puuttuu yleisilmeenä oleva loistokkuus.

Lahden (Creek) rannalla kävimme kuikuilemassa toiselle rannalle Deiraan. Deiraankin on nousemassa toinen toistaan korkeampia ja loistokkaampia toimistorakennuksia. Menimme seuraavaksi Dubain museoon, joka toimii 1800-luvulla rakennetussa Al Fahidi-linnoituksessa. Emiraattien mittapuun mukaan rakennus on todella vanha. Museossa esitellään lähinnä helmenkalastukseen liittyvää esineistöä.

Museokierroksen jälkeen ajoimme abralla Deiran kultasoukiin, minkä jälkeen kävimme vielä auringonlaskun aikaan vihannestorilla. Olimme takaisin hotellilla kello 19. Kohta lähdimme taas kävelemään. Menimme Bur Jumanin ostoskeskukseen. Kävimme syömässä ja ostimme parit kengät, sukkia jne. ja palasimme taksilla hotellille.

Keskiviikko 19.2.1997 - Dubai

Kello kymmenen bussilla lähdimme hotellin rantaklubille. Keskustassa sijaitsevassa hotellissa ei ole uima-allasta eikä auringonottotiloja, mutta ei hätää, hotellin bussilla pääsee ilmaiseksi rantaklubille. Emma kävi sekä meressä että uima-altaassa. Söimme klubilla myös lounaan.

Otimme kello 14.15 bussin hotelliin ja vietimme siestaa. Illan suussa otimme taksin City Centren ostoskeskukseen. Ostimme postikortteja ja matkamuistoja ja kävimme syömässä jäätelöt McDonald'silla. Kun nyt oli päästy shoppailun makuun (?), jatkoimme taksilla seuraavalle ostarille eli Al Ghurairiin. Etsimme kankaita Emman vanhojen päivän pukuun. Vielä emme ostaneet mitään, ja ajoimme taksilla hotelliin.

Torstai 20.2.1997 - Al Ain, Oman

Torstaina lähdimme ulkomaille eli naapurimaahan Omaniin. Ajoimme kohti etelää ja pysähdyimme ensimmäisen kerran punaisilla hiekkadyyneillä. Puoli yhdeltätoista olimme taatelipakkaamossa, jossa teimme opastetun kierroksen. Taateli tuottaa hedelmää 8-80 -vuotiaana, mutta palmu kaadetaan yleensä noin 50 vuoden ikäisenä. Englanti on tärkeä vientimaa, jossa sitä käytetään HP-kastikkeen valmistukseen.

Seuraava kohteemme oli kamelimarkkinat. Tavallisen kamelin hintahaarukka on 15.000 - 50.000 mk, mutta hyvästä juoksijakamelista voi joutua maksamaan jopa miljoonia markkoja.

Puolen päivän aikaan ylitimme rajan Omaniin, josta palasimme Arabiemiraattien puolelle noin kello 15.

Meidän piti mennä tutustumaan Al Ainin eläintarhaan, mutta se olikin yllättäen suljettu. Menimme sitten takaportista Hilin alueelle. Siellä on kaivettu esiin yli 4000 vuotta vanhoja asumuksia ja hautoja. Arkeologit löysivät vuonna 1974 suuren haudan, jonka oviaukon yläpuolelle on kaiverrettu antilooppeja ja alapuolelle apinoita. Rauniot vaikuttivat jotenkin niin "puhtailta", että tuli mieleen epäilys arkeologien taidosta.

Olimme hotellilla kello 18, ja lähdimme melkein saman tien kaupungille ostoksille. Keräsimme kassiimme kasan kankaita, postikortteja, musiikkikasetin ja kirjoitusvihon. Palasimme hotellille kello 21.30.

Perjantai 21.2.1997 - Dubai, aavikkoralli

Kello 10.15 Aino lähti kierroksellePäivin kanssa Emman jäädessä hotelliin lueskelemaan. Kävimme kauppahallissa, joka oli siistimpi kuin mikään aikaisemmin nähty. Paikat kiilsivät eikä roskia näkynyt missään.

Rannalle ollaan rakentamassa komeaa rantakatua. Täällä on keksitty ilmastointi jo kauan sitten. Bastakiya eli tuulitorni muistuttaa savupiippua ja sen tarkoituksena on kerätä kaikki tuulenhenkäykset ja työntää ne alas hormiin, missä ilma on jäähtynyt.

Iltapäivän ja illan ohjelmassa oli aavikkosafari. Lähdimme hotellista kello 15.30 ja ajoimme jeepillä aika tovin, ennen kuin tulimme safarin aloituspaikalle. Sansibarilainen kuskimme oli aikamoinen hurjapää, ja tiellä muun liikenteen seassa kieltämättä pelotti.

Ennen aavikolle menoa renkaista vähennettiin reilusti painetta. Sitten vaan ajeltiin dyynejä ylös ja alas. Välillä tuntui, että juutumme paikallemme, mutta kuskimme selvitti aina tilanteen. Moni muu auto joutui odottelemaan apua hiekkakuopassa. Nautimme grilli-illallisen teltassa, ja halukkaat voivat kokeilla vesipiippua.

Palasimme hotellille kello 21.20.

Lauantai 22.2.1997 - Abu Dhabi

Vuorossa oli retki Abu Dhabiin, jonne lähdimme matkanjärjestäjän retkelle kello 8.15. Ohitimme muutamia mielenkiintoisia kohteita, kuten Emiraattien golf-klubin, alumiinisulattamon, Jebel Alin vapaakauppa-alueen satamineen ja armeijan palveluksessa olevien loma-asunnot (Al Shahama) keskellä aavikkoa.

Tulimme Abu Dhabiin puoli yhdeltätoista, ja ensimmäinen tutustumiskohteemme oli vuonna 1973 perustetun Naisten yhdistyksen ylläpitämä käsityökeskus. Alueella on monta työtupaa, joissa eri-ikäiset naiset opettelevat käsityön perusteita. Keskus on tarkoitettu naisille, joilla ei ole ollut mahdollisuutta opiskeluun.

Abu Dhabi on suomeksi Gasellin isä. Kaupunki on perustettu paikalle, johon metsästäjät joutuivat gasellin perässä kuljettuaan. Gaselli johdatti miehet lähteelle, joka tänä päivänä toimii suihkulähteenä kaupungin kulttuurikeskuksen puistossa. Kävimme kolmen öljy-yhtiön ylläpitämässä öljynäyttelyssä. öljyyn liittyvien asioiden lisäksi siellä esitetään filmiä, joka kertoo emiraattien asukkaiden elämästä ennen ja nyt.

Nautimme lounaan hotelli Hiltonin näköalaravintolassa. Lounaan jälkeen menimme aallonmurtajalle, jonka porttia koristaa seitsemän emiraatin sheikit. Aallonmurtajalta voi nähdä kaupungin siluetin, sinisen, kuparin ja kullan väreissä hohtavat pilvenpiirtäjät.

Kävimme vielä veneveistämöllä, jossa valmistetaan perinteisin menetelmin Dhow-veneitä teakistä.

Olimme hotellissamme kello 18, ja kello 19 lähdimme vielä abra-retkelle Deiraan.

Sunnuntai 23.2.1997 -

Kello 9.40 lähdimme "ostosretkelle" noin 20 km:n päähän Sharjahiin. Arabiemiraatien ensimmäiset turistihotellit ja -ravintolat rakennettiin Sharjahiin. Tutustumiskohteenamme oli käytännössä yksinomaan kauppahallit ja -tori. Kiertelimme mm. vihannestorilla ja kalahallissa. Uusi souk on komea rakennus tai oikeammin se muodostuu neljästä rakennuksesta, jotka on yhdistetty toisiinsa kävelysilloilla.

Saudi-Arabian kuningas Feisal on lahjoittanut Sharjahiin moskeijan ehdolla, että Sharjahissa ei tarjoilla missään alkoholia. Se on siis tältä osin kuiva paikka.

Olimme takaisin Dubaissa kello 13, ja menimme pizzalle. Sitten oli korkea aika mennä oikeille ostoksille. Eli siis abraan ja Deiran kultasoukiin. Siellä teimmekin kello-, kaulaketju-, riipus- ja korvisostoksia oikein olan takaa. Ja visa vinkui.

Joimme hotelliin palattuamme kello 21:n jälkeen cappuccinot ja tuoremehut.

Maanantai 24.2.1997 - Dubai-Helsinki

Viimeinen lomapäivä. Kello kymmenen lähdimme hotellin rantaklubille nautiskelemaan. Emma polskutteli jo toistamiseen sekä meressä että altaassa... Nautimme myös lounaan klubilla, ja lähdimme hotelliin kello 14.15. Kävimme vielä supermarketissa ja teimme pienen kävelylenkin ennen kuin lähdimme kohti lentokenttää kello 17.45. Saimme kuulla, että Dubaissa on nyt ollut lämpimintä 40 vuoteen.

Moninkertaisen tarkastuksen jälkeen pääsimme portille, jossa odottelimme kello 20.30:een saakka ennen kuin pääsimme koneeseen. Kuuden lentotunnin aikana torkahtelimme, ja kello 3.30 Emiraattien aikaa ja 1.30 Suomen aikaa olimme Helsinki-Vantaalla.