Botswana 8. - 13.2.2012

Olympia: Namibia, ja Botswana
Matkaseurue: Emma ja Aino

Keskiviikko 8.2.2012 - Windhoek-Maun-Okavango

Lensimme Windhoekista Mauniin 37-paikkaisella Embraer 135-koneella, jossa käytävän toisella puolella oli yksi ja toisella kaksi penkkiä. Laskeuduimme kello 12.50. Maahantulomuodollisuuksien jälkeen jätimme pienen matkalaukkumme likapyykkeineen säilytykseen "puskamatkan" ajaksi.

Matka jatkui Okavangon suistoon Camp Okavangoon 14-paikkaisella Cessna 208B Grand Caravan -koneella, jonne oli melkein ryömittävä sisään. Laskeuduimme nurmikkoiselle kiitoradalle kello 14.20. Kiitoradan tuntumassa oli iso antilooppilauma, joita piti hätistellä kauemmaksi nousevien ja laskevien koneiden tieltä.

Leiriin saavuttuamme saimme lounaan ja majoituimme telttoihimme. Saimme kauimmaisen teltan numero ykkösen. Teltta oli hyvin varusteltu kylpyhuoneineen ja vedenkeittimineen. Etukäteen pelätystä sähkön puutoksestakaan ei tarvinnut kantaa huolta, sitä saatiin riittävästi akkujen lataukseen.

Pian jo lähdettiin ensimmäiselle veneretkelle suistoon. Joka puolella kasvoi papyrusta, ja lumpeet kukkivat. Ensimmäinen tapaamamme isompi eläin oli aika pieni krokotiili. Pian näimme ison krokotiilin, mutta se lähti äkkiä karkuun, että emme saaneet siitä kunnon kuvaa. Kuvattaviksi sen sijaan suostuivat virtahevot, mehiläissyöjät, kekonokkakutojat ja kirahvi. Rantauduimme Lopis-saarelle ja nautimme sundownerit.

Kello 18.40 olimme takaisin leirissämme. Kävimme teltassamme siistiytymässä, ja puoli kahdeksalta meitä tultiin hakemaan illalliselle. Yksinään ei ollut lupa poistua teltasta pimeällä. Aloitimme baarissa aperitiivilla, minkä jälkeen saimme maittavan illallisen. Kaikki tarjoilut sisältyivät majoituksen hintaan, joten rahaa ei tarvinnut käsitellä muualla kuin mahdollisesti leirin pienessä kaupassa.

Ruokailun jälkeen siirryimme nuotion ympärille, kunnes meidät saatettiin telttaan kello 22. Teltan katossa nökötti roisin kokoinen hämähäkki, mutta emme antaneet sen häiritä uniamme.

Torstai 9.2.2012 - Okavangon suisto

Afrikan yö oli täynnä ääniä. Lukuisat linnut ja paviaanit sekä syömään rantautuneet virtahevot antoivat kuulua itsestään. Saimme kuitenkin nukutuksikin riittävästi ennen kello 5.30 tapahtunutta aamuherätystä.

Aamiaisen jälkeen kello 6.40 olimme jälleen veneessä matkalla kohti Lopis-saarta, jossa vuorossa oli kävelysafari. Steve-oppaamme kertoi näkemistämme kasveista ja eläimistä. Yksi iso-, pehmeä- ja lujalehtinen kasvi "elefantinkorva" on suosittu vessapaperina.

Näimme jos jonkinlaisia suuria ja pieniä lintuja, kirahveja ja antilooppeja. Pysähdyimme myös ihmettelemään virtahevon ja kirahvin jäännöksiä.

Kello 10.40 pistäydyimme teltallamme ja menimme sitten brunssille. Sitten olikin vuorossa vapaa-aika aina puoli neljään saakka, jolloin tarjottiin iltapäiväteet. Neljältä lähdimme mokoro- eli kanoottiretkelle. Matkalla kanooteille pysähdyimme katselemaan ja kuuntelemaan luonnon ihmeitä. Kuulimme jackal fruit -puusta, makkarapuusta ja marulapuusta juttuja. "Big Fiven" lisäksi on "Small Five", joihin kuuluu mm. muurahaisleijona, jonka löytää hiekassa olevista pikkukraatereista. Muut "Small Five"-ryhmään kuuluvat eläimet ovat puhvelikutoja, norsupäästäinen, leopardikilpikonna ja sarvikuonokuoriainen. "Ugly Five" -ryhmään kuuluvat gnu, täplähyeena, pahkasika, marabou ja korppikotka.

Kanoottiretki oli oikein rauhallinen ja miellyttävä tyynessä säässä. Tällä kertaa saimme unohtaa isot eläimet, vaikka kuulimmekin leijonan karjuntaa. Ihmettelimme monia erilaisia parisenttisiä sammakoita, jotka lepäilivät korsilla.

Sundownereitten jälkeen palasimme taas teltoille, puoli seitsemältä oli aperitiivien vuoro baarissa, kahdeksalta henkilökunta esitti meille tanssia ja laulua nuotion ääressä ja johdatti meidät sitten ruokailemaan.

Perjantai 10.2.2012 - Camp Okavango-Camp Moremi

Herätys jälleen kello 5.30, aamiainen 6.00 ja lähtö safarille puoli seitsemältä. Ajelimme veneellä Buffalo Islandille eli Puhvelisaarelle, missä jalkauduimme ja lähdimme etsimään eläimiä. Ensimmäisenä törmäsimme käärmeeseen, jonka Aino pelotteli pois ennen kuin sai siitä kuvan. Pian näköpiiriimme tuli puhvelilauma, jota ihmettelimme jonkin matkan päästä. Savannihuuhkaja tarkkaili laumaa puusta.

Palasimme teltallemme ja kokosimme tavaramme kasiin ja reppuihin. Iso kotihämähäkkimme oli nyt majoittunut vessanpöntön vesisäiliön reunalle ja aiheutti Emmalle pienen ongelman. Aino kävi piilottamassa elukan, ja niin Emma voi suorittaa toimenpiteensä. Puoli kahdeltatoista oli brunssin vuoro ja heti sen jälkeen kymmenen minuutin lento seuraavaan majapaikkaamme Moremin leiriin.

Laskeuduimme Moremin airstripille viisi yli kaksi ja odottelimme loppujakin koneita saapuvaksi. Airstripin laidalla oli erikoinen mopanepuu, jonka lehdet muistuttivat perhosta tai enkelinsiipiä. Airstripiltä oli muutaman kilometrin matka leiriin, joten saimme autokuljetuksen. Matkalla näimme leopardikilpikonnan, vesiantilooppeja ja impaloita.

Saimme tervetulojuoman ja majoituimme telttaan nro 4. Nyt vähän kauhistutti, kun kylpyhuoneeseen piti mennä ulkokautta. Rakennelmat olivat kuitenkin pylväiden päällä ja reitti aidattu, joten suurta pelkoa petojen kynsiin joutumisesta ei ollut. Paviaanien takia ovet oli kuitenkin pidettävä koko ajan lukittuina. Kirjoantilooppi oli uusi tuttavuus tämän matkan aikana.

Iltapäiväteen jälkeen lähdimme autoajelulle. Reitti oli paikoin niin vetinen, että vettä tuli myös auton lattialle, vaikka maavaraa olikin runsaasti. Sinikiiltoisia biakinkottaraisia oli paljon. Vasarapäähaikara, punanokkatoko, vaikertajaturturikyyhky, pahkasika, virtahepo maalla, mangustit ja etelänkalkkunasarvekkaat olivat seuraavat bongauskohteemme. Keltaruskeankirjava aika isokokoinen varaani lepäili ruohikossa. Näimme myös punakurkkufrankoliineja, afrikanjassanan, seppähyyppiä. Kuudelta oli sundownerin aika.

Seitsemältä olimme takaisin teltoilla, ja puoli kahdeksalta menimme baarin kautta illalliselle.

Lauantai 11.2.2012 - Moremi

Totuttuun tapaan herätys tuli taas puoli kuudelta, ja aamiaisen jälkeen lähdimme ajelulle puoli seitsemältä. Meille näyttäytyivät vihermarakatit, paviaanit, kynsihanhet, vasarapäähaikarat, impalat, kudut, afrikanmetsäkalastaja, topit, kirahvit, krokotiili, pyhäiibikset, molukkiensininärhi, kuningastrappi, punamehiläissyöjä, seepra- ja gnulauma, keltanokkatoko, norsulauma, virtahepo, rukoilijasirkka, impalalauma, puna-antilooppeja,

Yhdeltätoista olimme leirissä jälleen brunssilla, minkä jälkeen kävimme tutkimassa kaupan tarjouksia. Aino osti t-paidan ja muutaman postikortin. Sitten oli vuorossa lepotauko taas puoli neljään asti.

Emma bongasi näköalalaiturilta kaksi hauskaa pikkuliskoa. Iltapäiväajolle lähdettiin taas iltapäiväteen jälkeen neljältä ja bongattiin mm. kuduja, paviaaneja, impaloita, kynsihanhia, afrikanhanhia, keltanokkasorsia, kyhmysorsa, käärmekaula ja ruokoantilooppi.

Kuudelta oli taas sundownereiden vuoro ja sitten paluu leiriin ja hetken lepoa ennen normaaleja iltatoimia. Täälläkin leirin henkilökunta antoi meille laulu- ja tanssiesityksen viimeisen illan kunniaksi.

Sunnuntai 12.2.2012 - Moremi-Maun-Victoria Falls-Winhoek-Frankfurt

Viimeinen päivämme Botswanassa alkoi kovin sateisena. Lähdimme kuitenkin tavalliseen tapaan ajolle puoli seitsemältä.

Eläimet pysyttelivät enimmäkseen piilossa eikä isoja kissoja nähty vieläkään. Impalat, vesiantiloopit ja virtahevot olivat vanhoja tuttuja. Sateen tauottua näimme vielä seepralauman ja kahden urosimpalan kesyn yhteenoton. Näimme myös muutaman helttakurjen, keltanokkatokon ja kirahvin.

Yhdeksän aikaan olimme 15 km:n päässä leiristä ja oppaamme oli kuljettamassa meitä yhä kauemmaksi. Aloimme huolestua, koska meidän oli vielä ehdittävä pakata ja nauttia brunssi ennen lentoa Mauniin. Aika lailla haipakkaa sitten lähdimmekin ja olimme runsaan tunnin kuluttua leirissä. Selviydyimme urakasta ja olimme lähtövalmiita kello 11.10.

Lento Mauniin alkoi kello 11.45 ja kesti puoli tuntia. Saimme selvitetyksi matkalaukkumme ja -kassimme Maunissa aina Helsinkiin asti, mikä helpotti matkantekoa jatkossa. Maunista kone lähti kello 13.25 ja lensimme Victoria Fallsin kautta Windhoekiin, jonne tulimme kello 16.25. Windhoekin lentoasemalla vietimme aikaalähtöselvitys ja tarkastukset mukaan lukien ryömivien ja lentävien hyönteisten kanssa yli neljä tuntia.

Lentomme kohti Frankfurtia lähti kello 21.05. Aino söi kana-aterian ja Emma katseli naudanliha-ateriaansa ennen kuin aloimme torkahdella.

Maanantai 13.2.2012 - Frankfurt-Helsinki

Franfurtiin tuloaika oli paikallista aikaa kello 6.00. Löysimme tiemme meille varattuun loungeen, mikä olikin erinomainen asia, koska jatkolento Helsinkiin lähti vasta kello 11.40.

Tuloaika Helsinkiin oli 15.10. Matkatavarat tulivat tällä kertaa kohtuullisessa ajassa ja pääsimme ajelemaan kotiin taksilla erinomaisen hienon matkamme lopuksi.