Chile 8.-13.4.2000

Olympia: Chilestä Andien yli Argentiinaan
Matkaseurue: Emma, Aino ja Päivi

HUOM! Klikkaamalla kuvaa pääset kuvien selaukseen.

Lauantai 8.4.2000 - Helsinki-Amsterdam-Madrid (-Santiago de Chile)

Lähdimme kotoa kello 14.30 lentokentälle, ja filmirulla- ym ostosten ja ikävystyttävän odottelun jälkeen nousimme Amsterdamin koneeseen kello 16.15. Harrastimme pari tuntia lentämistä, ja olimme Amsterdamissa. Siellä odottelimme tovin ja vaihdoimme Madridiin menevään koneeseen, joka lähti kello 20.45 Suomen aikaa.

Laskeuduimme Madridiin noin kello 23. Kävelimme ikuisuudelta tuntuvan 2 km:n matkan kauimmaiselta E-portilta portille A5 ja jäimme odottelemaan Iberian lentoa Santiago de Chileen.

Sunnuntai 9.4.2000 - Santiago

Pääsimme Santiagon koneeseen kello 01.05. Taas olisi pitänyt syödä, mutta tyydyimme vain mehuun ja yritimme nukkua 13,5 tunnin lennon aikana. Käänsimme kellomme Chilen aikaan eli 7 tuntia taaksepäin - ja yö jatkui ja jatkui.

Andit näkyivät komeasti aamuauringossa. Aamiainen tarjottiin koneessa kello 6 Chilen aikaa (= 13 Suomen aikaa). Johan silloin jo aamiaisaika olikin. Laskeuduimme Santiagon kentälle kello 8.10. Vaihdoimme dollareita pesoiksi ja ajoimme hotelliin. Meitä oli vastassa paikallisoppaamme Francisco, joka on toiselta ammatiltaan muusikko.

Saimme heti huoneen toisesta kerroksesta. Purimme laukkumme ja lepäilimme kunnes lähdimme kävelemään kaupungille kello 12.45. 5.000.000 asukkaan kaupunki vaikutti kovin hiljaiselta sunnuntaipäivänä. Kävimme Casa Coloradassa, joka rakennettiin vuonna 1769 espanjalaiselle kuvernöörille. Nykyään talossa toimii kaupunginmuseo.

Kävimme Kansallismuseossa ja Aseiden aukiolla (Plaza de Armas). Aukion laidoilla on mm. hallintorakennuksia, katolinen katedraali ja postitoimisto. Kiipesimme Cerro Santa Lucialle. Cerro Santa Lucialle on pystytetty patsas espanjalaiselle valloittajalle Pedro de Valdivialle. Kävimme Santa Lucian käsityömarkkinoilla ja palasimme hotelliin kello 17.15.

Maanantai 10.4.2000 - Santiago

Ohjelmassa oli bussilla kaupunkikiertoajelu, jolle lähdimme kello 10. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli laukkarata ja sen yhteydessä oleva komea kerhorakennus. Pysähdyimme tutkimaan Perustuslain aukiota reunustavia komeita julkisia rakennuksia.

Kauppahalli oli seuraava tutustumiskohteemme. Siellä ihmettelimme erilaisia mereneläviä. Sen jälkeen ajoimme San Cristobal-kukkulalle. Neitsyt-patsaan juurelta on komeat näkymät kaupunkiin. Kävimme maistelemassa chileläisiä viinejä Camino Real-ravintolan Enotecassa. Kierroksen päätteeksi kävimme lapis lazuli-myymälässä.

Postimerkki

Tässä vaiheessa nälkä kurni vatsassa ja menimme kauppahalliin Donde Agusto-ravintolaan syömään simpukoita, katkarapuja ja gringo-kalaa. Lounaan jälkeen kävimme postitoimistossa ostamassa postimerkkejä sekä Aseiden aukion laidalla olevassa katedraalissa. Olimme hotellissa kello 17.

Tiistai 11.4.2000 - Santiago

Ohjelmassa oli bussiretki Paratiisilaaksoon (= Val parais) eli Valparaison satamakaupunkiin. Santiagosta on sinne matkaa 118 km. Ajoimme Lo Prado-tunnelin (3 km) kautta Curacavin laaksoon. Laaksossa viljellään sitrushedelmiä ja viiniä. Pidimme kahvitauon paikassa, jonne oli roudattu muutama laama turistien ihmeteltäväksi. Lammen rannalla kyhjötti myös aikamoinen ankkaparvi. Jatkoimme Zapatan tunnelin (800 m) läpi Casablancan laaksoon. Laakso on tunnettu viiniviljelmistään. Ohitimme Lo Vasquezin kaupungissa kirkon, jossa joka vuosi joulukuun 8. päivänä käy 500.000 pyhiinvaeltajaa.

Tulimme 41 tai 48 (riippuen laskijan laskutaidosta?) kukkulalle rakennettuun, 400.000 asukkaan Valparaisoon kello 11.40. !800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa Valparaison rinteisiin rakennettiin 16 kiskot, joita pitkin kulkevissa vaunuissa (ascencore) asukkaat ovat päässeet nousemaan ylös ja laskeutumaan kukkuloilta alas. Ajelimme kaupungilla ja nousimme Toukokuun 21. päivän näköalapaikalle. Kävimme Pablo Nerudan kotimuseossa (La Sebastiana).

Kävimme pyörivässä näköalaravintolassa kalalounaalla, jonka aikana paikallisoppaamme viihdytti meitä musiikkiesityksellään. Ajoimme sitten Valparaison naapurikaupunkiin Vina del Mariin. Se on suosittu rantalomakohde. Kävimme bongaamassa merileijonia ja pelikaaneja merestä lähellä rantaa kohoavalta kalliolta. Meillä oli vielä yleisön pyynnöstä "postimerkkitauko" sekä näköalatauko, minkä jälkeen lähdimme takaisin Santiagoon, jonne saavuimme kello 19.30.

Keskiviikko 12.4.2000 - Santiago

Lähdimme kello 9.40 Cousino-palatsiin. Kivihiili- ja hopeakaivostoiminnalla rikastunut portugalilainen Cousinon perhe rakensi talon Santiagoon 1870-luvulla. Perheen isä kuoli ennen talon valmistumista, mutta leski Isidora vei hankkeen loppuun. Palatsi on ollut vuodesta 1941 Santiagon kaupungin hallussa, ja Cousinon suku on siirtynyt viinintuotantoon. Palatsin sisällä ei saanut valokuvata.

Intiaanikultturimuseo oli seuraava tutustumiskohteemme. Se toimii entisessä kuninkaallisessa tullirakennuksessa. Siellä on esillä keramiikkaa ja muinaisia saviastioita, tekstiilejä, hautakiviä ja hopeaesineitä, jotka alkuperäisväestö valmisti ennen Kolumbuksen tuloa. Museon perusti yksityisen taidekokoelmansa suuren yleisön nähtäville lahjoittanut chileläinen arkkitehti Sergio Larraín García-Moreno.

"Virallinen" osuus ohjelmasta päättyi, ja me menimme syömään broileria. Vatsat kylläisinä suuntasimme askeleemme Forestal-puistossa sijaitsevaan taidemuseoon. Siellä on pysyvästi esillä chileläisen taiteen lisäksi hollantilaista, ranskalaista ja italialaista taidetta.

Ennen hotelliin menoa kävimme vielä Santiagon vanhimmassa rakennuksessa, joka on San Franciscon kirkko. Se on rakennettu vuonna 1586 ja selviytynyt korjauskelpoisena kaikista maanjäristyksistä.

Torstai 13.4.2000 - Santiago-Mendoza

Saimme herätyksen kello 6.50, menimme aamiaiselle puoli kahdeksalta ja saman tien liikenteeseen. Meillä oli edessä 300 km:n matka Andien yli Argentiinan puolelle.

Pidimme yhden kahvitauon matkalla. Pysähdyimme vielä tarkistuspisteessä, johon kaikkien vuorille nousijoiden on turvallisuussyistä ilmoittauduttava ja sitten aloitimme nousun 2850 metrin korkeuteen. Tie oli aikamoista serpentiiniä. Mutkat on numeroitu, ja niitä on 29.

Viimeinen pysähdyspaikkamme Chilen puolella oli Portillon hiihtokeskus, jossa nautimme lounaan ja tuhlasimme viimeiset Chilen pesomme. Hotelli-ravintola on pienen Inca-laguunin rannalla.

Olimme raja-asemalla kello 14. Passit tarkastettiin ulkona, tarkastaja istui pienessä kioskissa. Pian sen jälkeen vesisade muuttui lumimyrskyksi. Myöhemmin kuulimme, että tie oli jouduttu sulkemaan muutamaksi tunniksi aika pian meidän jälkeemme. Sukelsimme 2800 metrin pituiseen tunneliin, ja sieltä ulos tullessamme olimme Argentiinan puolella.