Torstai 24.12.1998 - Jouluaatto Aurinkoista

Lähdimme Airport Taxilla lentoasemalle kello 4.40. Auto kierteli niin laajalti, että olimme kentällä vasta tunnin kuluttua! 15 minuutin kuluttua siitä kun tulimme kentälle, olimme jo koneessa. Nousimme ilmaan kello 6.45, ja lento välilaskupaikkaamme Bangoriin kesti 7 tuntia ja 50 minuuttia. Kuljimme lähes tulkoon yhtä matkaa auringon kanssa, mutta juuri ennen Bangoriin laskeutumista aurinko alkoi näyttäytyä. Poistuimme Bangorissa koneesta. Ostimme ristikkolehden ja karkkia ennen kuin meidät kuulutettiin puolen tunnin kuluttua uudelleen koneeseen. Edessä oli vielä 3 tunnin ja 50 minuutin lento Puerto Plataan.

Selviydyimme passintarkastuksen läpi bussiin kello 13.35 paikallista aikaa (=19.35 Suomen aikaa). Lentokentältä oli km:n matka lomakaupunkiimme Sosuaan, jonne saavuimme kello 14.30. Päivä oli ollut jo pitkä, mutta lähdimme kuitenkin laukkujen purkamisen jälkeen lyhyelle kävelylle kylälle. Vaihdoimme rahaa ja ostimme vettä. Jouluaaton illallinen ei houkutellut, olimmehan jo syöneet kaksi lounasta lentokoneessa.

Aurinko nousee hitaasti mutta varmasti Bangorin lentoasemalla Vastaanotto Puerto Platan lentoasemalla Hotellihuoneessa Sosuassa

Yöllä rankkoja sadekuuroja Perjantai 25.12.1998 - Joulupäivä Taivas aukeni iltapäiväksi

Sateisena aamuna menimme aamiaiselle vasta kello 8.50. Lueskelimme huoneessa vähän aikaa ja kävimme sitten matkatoimiston tervetulotilaisuudessa. Teimme tilaisuuden jälkeen kävelyretken kylällä ja kävimme lounaalla. Palasimme hotelliin lueskelemaan. Illalliselle menimme kello 19.15.

Märkä jouluaamu Aamiaisella Kurkistimme rannalle Lounaalla

Lauantai 26.12.1998 - Tapaninpäivä Aurinkoinen päivä

Aamiaisen jälkeen köllöttelimme pari tuntia uima-altaalla. Kävimme sitten kevyellä lounaalla ja kävelyllä kylällä.

Hotellin rantaa Kävimme täällä lounaalla Ayuntamiento-kadun paikallisasutusta

Sunnuntai 27.12.1998 Aurinkoinen päivä

Aamiaisen jälkeen taas uima-altaalla ja viivyimmekin 4,5 tuntia. Kävimme sitten pitsalla ja kävelyllä kylällä. Pelasimme huoneessa korttia ja lueskelimme illalliseen asti.

Uima-altaalla Hotellin rantaa Hotellin rantaa

Maanantai 28.12.1998 Puolipilvistä

Lähdimme heti aamiaisen jälkeen kello 8.15 bussi- retkelle Puerto Plataan . Ohitimme matkalla Unionin asumalähiön, joka perustettiin kaikkein köyhimpien asuinolojen parantamiseksi. Kävi kuitenkin niin, että suuri osa asunnoista päätyi poliitikkojen sukulaisille ja tuttaville. Kävimme Brugalin rommipullottamossa, jossa riitti kilinää ja kolinaa. San Felipen linnoitus (1564-77) on ainut siirtomaavallan alkuajoista säilynyt rakennelma Puerto Platassa. Kävimme myös meripihkamuseossa. Pakollinen kuvio näillä retkillä on aina matkamuistomarkkinat. Puerto Platan markkinatori on nimeltään El Mercado Modelo. Kiertelimme vielä vapaa-ajalla kaupungin keskustassa ennen kuin meidät kuskattiin takaisin Sosuaan. Kävimme ruokakaupassa ostamassa juomia ja naposteltavaa.

Unionin lähiötä Brugalin pullottamo Meripihkamuseon kyltti El Mercado Modelo

Tiistai 29.12.1998 Puolipilvistä

Monumento a los Héroes de la Restauración

Aamiaisravintolan ollessa vielä suljettu lähdimme aamiaispaketin kanssa kello 7.30 matkatoimiston järjestämälle retkelle Santiagon kaupunkiin ja Jarabacoaan. Ensimmäinen tutustumiskohteemme oli Leon Jimenesin sikaritehdas. Työntekijät olivat joululomalla, mutta paikalla oli kuitenkin henkilö, joka esitteli, miten sikareita kääritään. Kolumbuksen vanhempi veli perusti Santiagon vuonna 1495. Kaupunki tuhoutui maanjäristyksessä 67 vuotta myöhemmin, mutta rakennettiin uudelleen. Kaupunki elää pääasiassa rommista ja sikareista. Trujillo pystytti itselleen muistomerkin ja nimesi sen "Monumento a la Paz de Trujilloksi". Muistomerkki on nykyään nimeltään Monumento a los héroes de la Restauración ja muistuttaa vuonna 1865 saavutetusta itsenäisyydestä. Ajoimme Jarabacoaan, jossa nautimme lounaan eräällä hevostilalla. Täällä monet tekivät puolen tunnin ratsastusretken maastoon. Ohjelmassa oli seuraavaksi lähes kaksi tuntia kestävä jeeppiajelu Jarabacoan ympäristössä. Lähdimme Jarabacoasta kohti Sosuaa kello 17.30. Pidimme matkan varrella yhden tauon ja tulimme hotellille kello 20.50. Pakkasimme vielä laukkumme seuraavana aamuna alkavalle Haitin retkelle.

Kaunis apteekki Santiagossa Hampurilaisella Jeeppiajelulla Jarabacoassa Colmadot ovat sekatavakauppoja, joista saa kaikkea

Keskiviikko 30.12.1998 Aurinkoa ja sadetta

Keskiviikkona lähdimme retkelle Haitiin. Heräsimme kello 4, ja kello 5 olimme bussissa lähdössä kohti länttä. Puoli seitsemältä pidimme pienen jaloittelutauon ja jatkoimme sitten aamiaispaikkaamme, jonne tulimme kello 7.40. Pysähdyimme vielä aloeveraviljelmällä ennen kuin tulimme Haitin rajalle kello 10.

Aamiaisella Aloevera-viljelmällä Haitin rajalla tavara liikkuu Haitin rajalla tavara liikkuu

Torstai 31.12.1998 Aurinkoa ja sadetta

Tulimme Haitista

Helpottuneita ilmeitä bussissa rajanylityksen jälkeen

Odoteltuamme 45 minuuttia Haitin ja Dominikaanisen tasavallan rajan aukeamista pientä maksua vastaan pääsimme kello 17.25 takaisin "kotimaahan", joka tässä vaiheessa tuntui jo länsimaalta. Kello 18 vuosi vaihtui Suomessa, ja me skoolasimme rommilla sen kunniaksi bussissa. Ajoimme yhden koirankin yli, mutta se ei aiheuttanut muuta kuin toteamuksen "onneksi se ei ollut lehmä". Olimme Sosuan hotellissamme kello 21.45.

Perjantai 1.1.1999 - Uudenvuoden päivä Aurinkoinen päivä

Emma poti huonoa oloa aamupäivällä, ja niinpä vietimmekin sen huoneessa pelaillen. Iltapäivällä lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Aioimme mennä Mamma Mia-nimiseen ravintolaan, mutta se olikin Uudenvuoden päivänä suljettu. Kävimme sitten Riminissä tonnikalapitsalla. Kiertelimme kylässä. Trujillo kutsui 1930-luvulla maahan juutalaisia pakolaisia, koska halusi saada kansalaisten ihonvärin vaaleammaksi. Hän odotti sataatuhatta pakolaista, mutta heitä tuli noin 600. Heidät asutettiin Sosuaan, ja he alkoivat viljellä maata ja hoitaa karjaa ja perustivat Sosuaan meijerin, joka on edelleen toiminnassa. Sosuassa on jäljellä alle sata juutalaista, ja synagoga on edelleen käytössä. Loppuiltapäivän vietimme lueskellen uima-altaalla kello 17.30:een saakka.

Iltapäiväkävelyllä Sosuassa Sosuan meijeri Sosuan synagoga

Lauantai 2.1.1999 Aurinkoinen päivä

Herätys kello 4.45 ja matkaan kello 5.35! Päivän ohjelmassa oli bussi-retki etelärannikolle maan pääkaupunkiin Santo Domingoon. Tien varrella ihmettelimme isoja presidentinvaalimainoksia, vaikka vaaleihin oli aikaa lähes puolitoista vuotta. Pidimme tauon kello 8.20-8.50 ja saavuimme Santo Domingoon kello 10.20. Ensimmäinen tutustumiskohteemme oli "Kolumbuksen majakka", Kolumbuksen muistolle rakennettu valtava kompleksi. Muistomerkin suunnittelukilpailun vuonna 1929 voitti brittiläinen J. Cleave, mutta se toteutettiin vasta Amerikan löytymisen 500-vuotisjuhlien alla vuonna 1992. Kävimme lounaalla Baco's Banana -nimisessä ravintolassa, minkä jälkeen tutustuimme Alcazar de Coloniin. Se oli Diego Kolumbuksen kuvernöörinpalatsi 1500-luvulla. Panteon Nacional toimi valmistuttuaan (1743) jesuiittaluostarina, myöhemmin mm. tupakkavarastona, teatterina ja kouluna. Nykyisin se on vartioitu kansallissankareiden hautapaikka. Amerikan ensimmäisen katedraalin rakentaminen aloitettiin vuonna 1521 Kaarle V:n aikana.

Maisema matkan varrella Amerikan vanhimmassa katedraalissa on Habsburgien kaksipäinen kotka El Conde -ostoskatu Kolumbuksen muistomerkki Kolumbuksen aukiolla

Sunnuntai 3.1.1999 - Keskiviikko 6.1.1999 Aurinkoa, pilvistä ja sadetta

Neljä päivää kului Sosuassa laiskotellessa vaihtelevassa mutta lämpimässä säässä. Aika tuli kieltämättä pitkäksi, mutta selvisimme kuitenkin kunnialla. Välillä uima-altaalla, välillä kylällä kiertelemässä...

Hotelli ja uima-allas Uima-allas ja rantaa Sosuan rantaa Sosua

Torstai 7.1.1999 Aurinkoinen päivä

Aamiaisen jälkeen menimme kahdeksi tunniksi vielä altaalle, sitten suihkuun. Pakkasimme loput tavarat laukkuihin ja valmistauduimme lähtemään lentokentälle. Olimme lentokentällä kello 12.35. Odottelua oli kello 15:een saakka, jolloin pääsimme koneeseen. Edessä oli 3 tunnin ja 40 minuutin lento Bangoriin, jossa meillä oli taas välilasku. Viivyimme Bangorissa tunnin verran ja jatkoimme kohti Helsinkiä.

Hotellin vastaanotto Merengue soi lentoasemalla Jäätelöä ja olutta lentoasemalla Auringonlasku Bostonissa

Perjantai 8.1.1999

Bangorista oli vielä 6 tunnin ja 45 minuutin lento Helsinkiin. Lentäessämme kohti aurinkoa aika kiisi siivillä. Saavuimme Helsinki-Vantaalle perjantaina kello 9.15.