Fuengirola 21.-28.1.2020

Laulusta Voimaa -kuoron matka
Matkaseurue: Aino, Jussi ja 30 muuta

HUOM! Klikkaamalla kuvaa pääset kuvien selaukseen.

Tiistai 21.1.2020 - Helsinki-Malaga-Fuengirola

Edessä oli Jussin kuoron konserttimatka Fuengirolaan. Lähdimme kotoa erittäin hyvissä ajoin eli kello 12.40. Koska lähtö oli niin mukavaan aikaan, menimme julkisilla. Kokeilimme ensimmäistä kertaa metro-juna -yhdistelmää, ja hyvinhän se toimi. Norwegianilla ei ole matkaselvitystiskillä ketään, mutta automaattien käyttöä on ohjaamassa muutama henkilö. Lähtöselvityksen olimme tehneet jo netissä edellisenä päivänä, mutta matkalaukkuun piti tulostaa tägi ja viedä laukku tägeineen hihnalle.

Koneeseen noustiin vasta kello 16.15, jotein meillä oli monta tuntia aikaa tuhlattavaksi. Vietimme sitä ravintolassa istuskellen, syöden (Jussi) ja kahvitellen (Aino). Koneessa ei tarjottu edes vettä ilmaiseksi, mutta ostaa toki voi. Laskeuduimme Malagan kentälle vähän ennen puolta kymmentä Suomen aikaa. Espanjassa kello on tuntia vähemmän. Meitä oli bussi odottamassa, joten ajelimme Fuengirolaan Las Palmeras-hotelliin. Ilma oli sateinen, ja sitä samaa sadetta oli luvattu koko viikoksi. Vasta viikonloppuna olisi aurinkoisempaa.

Majoittauduttuamme menimme saman tien syömään iltapalaa, joka meille oli järjestetty. Lyhyen esittäytymiskierroksen jälkeen lähdimme selvittelemään wifi-yhteyksiä. Ja kyllä, hotellissa on wifi. Se maksaa 20 euroa viikolta/laite, eli huoneen hintaan tuli yllättäen 40 euroa lisää. Ja verkko on tosi hidas. Emme ole hotellien maksulliseen wifiin törmänneetkään ainakaan vuosikymmeneen, edes Espanjassa.

Keskiviikko 22.1.2020 - Fuengirola

Aamiaiselle menimme yhdeksän aikoihin, jolloin kello Suomessa oli jo 10. Aamiaisravintola oli ruuhkainen ja meluisa, mutta kyllä sieltä jonottamalla vesiautomaatti ja teepussi löytyivät. Ruokaa oli myös tarjolla runsaasti.

Kello 11 kuorolaiset kokoontuivat harjoituksiin. Hotellissa olisi runsaasti tiloja ja saleja, joissa voisi harjoitella, mutta kaikista peritään sellainen hinta, että kuoro päätti harjoitella aulatilassa seisten.

Iltapäivällä teimme sateessa shoppailu- ja lounaskierroksen. Jussin ensimmäinen ostos oli sateenvarjo 3,50 euroa ja toinen kengät. Siistit kengät maksoivat 20 euroa, saa sitten nähdä, kauanko kestävät.

Entiselle kaupungintalon aukiolle on pystytetty Isabellan ja Ferdinandin patsas. Vuonna 1479 Isabellasta tuli Kastilian kuningatar. Kun Fernando samana vuonna peri Aragonian kruunun, kaksi vanhaa kilpailijaa olivat käytännössä yhtä maata, vaikkakin virallisesti Isabella hallitsi Kastiliaa ja Fernando Aragoniaa ja kumpikin maa säilytti omat instituutionsa ja lakinsa. Yhtenäisvaltio Espanja syntyi 1516, kun pariskunnan tyttärenpoika Kaarle I nousi sekä Kastilian että Aragonian valtaistuimelle.

Hotellihintaamme kuului puolihoito eli aamiainen ja illallinen. Ravintolasali oli iso avoin tila, jossa meteli oli korvia huumaava. Pöytäseurueen kanssa keskustelu tuotti vaikeuksia. Ruokaa oli puhvetissa riittävästi ja se oli ihan kelpo ruokaa.

Torstai 23.1.2020 - Fuengirola

Kuorolaisilla oli harjoitukset toisessa hotellissa, ja Aino lähti omille teilleen kuluttamaan aikaa rantakadulla. Tuuli oli melkoinen, mutta ei satanut. Suppailija yritti pysytellä laudallaan, mutta huonolla onnella. Muuta elämää merellä ei näkynytkään.

Fuengirolassa vuonna 1954 syntynyt jalkapalloilija Juan Comez Conzales eli Juanito on saanut rantakadulle näköispatsaan. Hän pelasi aikoinaan mm. Real Madridissa, Malagassa ja Espanjan maajoukkueessa. Hän kuoli 37-vuotiaana auto-onnettomuudessa.

Jussi kävi herkuttelemassa kuorokaveriensa kanssa, ja Aino tyytyi keittelemään huoneessa teetä, syömään eväitä ja odottelemaan hotelli-illallista.

Perjantai 24.1.2020 - Fuengirola

Jussi häipyi jälleen omille laulajan teilleen puoli yhdeltätoista ja uudelleen puoli yhdeltä. Tämä sessio piti kestää varttitunnin, mutta kun puoli kahdelta ei vielä ketään näkynyt, Aino lähti ulos kävelylle rantakatua koillisen suuntaan.

Rumaääniset linnut rantakadun palmuissa osoittautuivat papukaijoiksi. Munkkiaratit ovat kotoisin Etelä-Amerikasta, mutta ne ovat asettuneet suurina yhdyskuntina myös mm. Espanjan aurinkorannikolle. Tämä pieni papukaija vaikuttaa hauskalta veitikalta, mutta se on herättänyt paljon vastustusta. Se pitää kovaa meteliä ja karkottaa muut linnut tiehensä. Malagassa mm. papukaijoja on ruvettu hävittämään ampumalla. Siellä yleisin laji on vihreä papukaija.

Rantakadulla on merivoimien suojelijan patsas, Salve Estrella de Los Mares, ja vähän kauempana on monumentti, joka on pystytetty pesetan eli Espanjan entisen valuutan muistoksi. Hiekkarannalle oli väsätty muutamia hiekkamonumentteja, mm. leijona ja sarvikuono. Kolmeen mennessä Jussikin oli vapautunut ja kävimme lounaalla ja jälkkärikahvilla.

Lauantai 25.1.2020 - Fuengirola

Sateisessa säässä lähdimme kävelylle rantakadulle, nyt lounaan suuntaan. Kuvasimme rantakadun muistomerkkejä ja kävimme lounaalla. Luis Reyesin naispatsas kuvaa Välimerta. Sormiveistos on Charo Garcian käsialaa. "Elämän puistossa" se symboloi huolenpitoa ympäristöstä.

Emme ylittäneet Fuengirola-jokea, mutta kuvasimme toisella puolella jokea 38 metriä korkealla rantakukkulalla sijaitsevaa Sohailin linnaa. Linna on peräisin 900-luvulta, ja Fuengirolan kaupunki osti rappeutuneen linnakkeen vuonna 1998 ja kunnosti sen turistinähtävyydeksi ja konserttien pitopaikaksi.

Sade sen kun vain yltyi ja kasteli meidät kunnolla. Lohdutukseksi kävimme leivoskahvilla ennen kuin palasimme hotelliin.

Sunnuntai 26.1.2020 - Fuengirola

Päivä kului mukavasti Suomelassa kuorolaisten harjoituksia ja konserttia katsoessa ja kuunnellessa. Illalla vietettiin karonkkaa hotellin lähellä olevassa ravintolassa.

Maanantai 27.1.2020 - Mijas, Fuengirola

Maanantai olikin sitten kaunis aurinkoinen päivä. Ajoimme taksilla ylös Mijasin kylään. Mijas Pueblo, sijaitsee vuoren rinteellä yli 400 metriä merenpinnan yläpuolella, ja sieltä on kivat näkymät rannikolle. Itse kylä on kaunis valkoisine rakennuksineen. Kylän taustalla on 1150 metriä korkea Sierra de Mijas.

Santuario de la Virgen de la Pena rakennettiin kallion sisään vuonna 1548. Tarinan mukaan 1500-luvulla kaksi lasta näkivät kyyhkysen istuvan kalliolla päivä toisensa jälkeen. Toinen lapsista kertoi tästä isälleen, joka lähti tutkimaan kalliota tarkemmin. Hän huomasi kiven olevankin ontto ja alkoi kaivaa tietä syvemmälle kallioon. Täältä hän löysi neitsyen kuvan. Myöhemmin neitsyt ilmestyi hänelle ja kehotti rakentamaan paikalle kappelin.

Lounaan nautittuamme kävimme miniatyyrimuseossa, jossa on nuppineulanpään kokoisia maalauksia ja tekstejä. Esineet ovat muovikuvuissa, ja niitä on katsottava mikroskoopin läpi. Siellä on mm. riisinjyvälle maalattu kopio viimeisestä ehtoollisesta.

Aikamme kujia kierreltyämme palasimme bussilla Fuengirolaan.

Tiistai 28.1.2020 - Fuengirola-Malaga-Helsinki

Aikainen herätys - bussi Malagan lentokentälle kello 7.25. Koneen lähtöaika kello 10, mistä hieman myöhästyttiin. Lentoaika oli 4h15m. Kentältä kotiin sateisessa säässä Yellow Linen taksilla. Pimeää.