Malta 13.-20.6.2019

Aurinkomatkat: Malta
Matkaseurue: Aino ja Jussi

Syksyn matkaan tuntui olevan liian pitkä aika, joten edullinen äkkilähtö Maltalle houkutteli...

HUOM! Klikkaamalla kuvaa pääset kuvien selaukseen.

Torstai 13.6.2019 - Helsinki-Malta

Olimme saaneet viestejä, että lentokentällä olisi erityisen ruuhkaista, ja olisi oltava hyvissä ajoin paikalla. Saimme kyydin lentokentälle, missä olimme kello 13.40. Olimme tehneet lähtöselvityksen edellisenä päivänä, joten suuntasimme tulostamaan matkalaukkutarrat, sitten jättämään laukut hihnalle ja turvatarkastukseen. Missään ei ollut jonoa, joten meillä oli hyvin aikaa nauttia perinteiset lähtökahvit croissanteineen.

Lennon AY 1741 lähtöaika oli 15.30, ja pääsimme koneeseen kello 15.10. Sitten alkoikin odottelu, ja lentoonlähtö myöhästyi tunnilla. Nautimme Finnairin tarjoilemat mustikkamehut sekä kahvin/teen omien kaurakeksien ja korvapuustin kanssa. Takanamme istui kaksi naista, joista toisella oli erittäin ärsyttävä kova ääni, ja kun hän vielä kälätti aivan koko ajan, matkasta meinasi tulla painajainen. Hän kuitenkin madalsi pyynnöstämme ääntään... Laskeuduimme Maltan kansainväliselle lentokentälle kello 20.17 Suomen aikaa eli 19.17 paikallista aikaa. Olimme varanneet matkatoimiston bussikuljetuksen hotelliin, jonne tulimme vähän yli kahdeksan.

Majoittauduimme hotelli Plazan lämpimään huoneeseen 530 ja lähdimme sitten ulos syömään ja tutustumaan hotellin ympäristöön. Kun tulimme takaisin, emme saaneet vieläkään huoneemme ilmastointia toimimaan. Hotellin johtaja tuli puolen yön aikaan toteamaan tilanteen ja passitti meidät yöksi toiseen huoneeseen 213.

Perjantai 14.6.2019 - Sliema, Valletta

Aamiaisen jälkeen lähdimme katselemaan Slieman maisemia päivänvalossa. Ensimmäinen tehtävä oli etsiä paikka, josta voi ostaa bussilipun viikoksi. Löysimmekin sellaisen hotellin lähettyviltä ja teimme kaupat. Maltan kolmen pääsaaren pinta-ala (316 km2) on yhteensä kutakuinkin sama kuin Espoon (312 km2), ja bussiverkosto on kattava. Viikossa ehtisi tutkia saaren jokseenkin tarkkaan. Päädyimme kuitenkin kohtuullisen leppoisaan tahtiin ja aikatauluun. Asukkaita Maltalla on noin 412.000. Jatkoimme kuitenkin kävelyä Slieman linnoitukselle saakka. Britit aloittivat linnoituksen rakentamisen vuonna 1872. Linnoituksessa toimii nykyään Fortizza-niminen baari ja ravintola. Slieman länsiranta on rakennettu täysin uudelleen terasseineen ja ravintoloineen. Paluumatkalla hotelliin kävimme ostamassa eväitä huoneeseen puolipäiväteen kanssa nautittavaksi.

Kun tulimme takaisin hotellille, kuulimme respasta, ettei huoneemme ilmastointia oltu vielä saatu toimimaan. Muutimme sitten kolmanteen huoneeseen 502, missä olimme koko loppuviikon.

Keittelimme huoneessa teetä ja söimme juustosämpylöitä ja lepäilimme, kunnes lähdimme Maltan pääkaupunkiin Vallettaan. Matka on linnuntietä vajaat 2,5 km, mutta kun bussi kiertelee kaikki niemennokat, matka kestää lähes puoli tuntia. Kaupunki on saanut nimensä Johanniittain ritarikunnan suurmestarin Jean de la Valletten mukaan (suurmestarina 1557–1568). Siellä on vajaat 6000 asukasta. Kävimme syömässä kuningatar Victorian patsaan juurella Eddie's Cafe Regina -ravintolassa. Republika-katu oli osittain suljettu Vallettan elokuvafestivaalin takia, ja jotain siellä tapahtuikin. Epäselväksi jäi, mitä ihmiset siellä seurasivat...

Vuonna 1959 valmistunut Triton-suihkulähde on saanut uuden elämän vuonna 2017. Se on nyt hyvin näyttävä varsinkin valaistuna. Suihkulähteessä on kolme kreikkalaisen mytologian Tritonia, joka oli Poseidonin poika.

Vallettaan on edellisen käynnin jälkeen saatu aikaan siistissä järjestyksessä olevat laiturit linja-autoille. Myös linja-autokanta on uudistunut. Kaikki autot ovat hyvin ilmastoituja. Bussi 13A vei meidät takaisin hotellille, jonne tulimme yhdeksän aikoihin.

Lauantai 15.6.2019 - Pirgu/Vittoriosa

Aamupäivällä lähdimme uuteen naapurikaupunkiin eli Pirguun. Se on tunnettu myös italainkielisellä nimellä Citta Vittoriosa (= voitokas kaupunki). Oli tarkoitus käydä Sengleassa, mutta Senglean bussia ei näkynyt ei kuulunut, ja vaihdoimme suunnitelmaa.

Mdinan jälkeen ja ennen Vallettan perustamista Pirgu oli Maltan pääkaupunki (1530-1571). Maltan piirityksen aikana vuonna 1565 Pirgussa käytiin ratkaisevia taisteluita johanniittain lyödessä osmannien joukot. Pirgussa oli 1900-luvun alussa 6000 asukasta, mutta nykyään vain noin 2500. Pirgu, kuten Vallettakin, on hyvin mäkinen ja kapeakatuinen kaupunki. Paikallisbussi jätti meidät keskusaukiolle, jota hallitsee kaupungin suojeluspyhimyksen Laurentiuksen patsas. Kävimme syömässä aukiolla olevassa ravintolassa ja lähdimme mittailemaan katuja.

Niemen kärjessä on St. Angelon linnoitus, joka toimi mm. ritarikunnan suurmestarin asuntona. Linnoituksen juurelta on hieno näkymä Vallettan kaupunkiin. Länsirannalla on huvivenesatama täynnä toinen toistaan komeampia veneitä. Värikkäät erkkerimäiset parvekkeet ovat tyypillisiä täällä kuten Vallettassakin.

Ennen paluutamme Vallettan kautta hotellillemme kävimme vielä kurkkaamassa inkvisiittorin palatsia, jossa toimii museo. Inkvisitio oli katolisen kirkon harhaoppisuutta vastustava laitos. Inkvisition paikalliset mestarit asuivat tässä palatsissa vuodesta 1547 vuoteen 1798, ja kuuleman mukaan se on yksi harvoista jäljellä olevista inkvisiittorin virka-asunnoista koko maailmassa

Sunnuntai 16.6.2019 - St. Julian's, Valletta

Aamupäivällä lähdimme käväisemään naapurikylässä St Julian'sissa. Menimme bussilla, ja kävimme kahvilla ja jäätelöllä, minkä jälkeen kävelimme takaisin Sliemaan ja hotelliin. Matkalla kuvasimme Spinolan lahtea, Ballutan lahtea, patsaita ja muistomerkkejä. Spinolan lahden rannalle oli pystytetty paikka "rakkauslukoille".

Retken jälkeen kävimme päivälevolla hotellissa ja lähdimme neljän aikoihin Vallettaan. Aloitimme kierroksemme kiinalaisesta ravintolasta ja jatkoimme kiertelemällä kapeita ja mäkisiä katuja. Tulimme Alemman Barrakan puutarhaan, jossa levähdimme. Puutarhassa on mm. amiraali Alexander Ballin muistomerkki, joka on rakennettu vuonna 1810 antiikin Kreikan temppelin muotoiseksi. Muistomerkki restauroitiin viimeksi vuonna 2001. Sir Alexander Ball oli ensimmäinen brittihallitsija Maltalla. Puutarhan vierellä meren puolella on Siege Bell -muistomerkki. Se on uusklassisen temppelin muotoinen kellotorni, jossa on valtava pronssinen kello. Se pystytettiin vuonna 1992 toisen maailmansodan aikaisessa Maltan piirityksessä henkensä menettäneen 7 000 sotilaan ja siviilin muistolle. Kelloa soitetaan joka päivä keskipäivän aikaan.

Kävelimme Vallettan niemen nokassa olevan St. Elmon linnoituksen kautta lauttarantaan, josta pääsee vesitse Sliemaan muutamassa minuutissa. Bussilippumme sisälsivät kaksi lauttamatkaa, mutta tämä jäi meidän ainoaksemme. Slieman lauttarannasta jatkoimme vielä bussilla muutaman pysäkinvälin hotellillemme.

Maanantai 17.6.2019 - Maltan kierros

Maanantaina lähdimme kiertämään Hop On Hop Off -bussilla saarta. Lippuumme sisältyi City Sightseeing Malta -bussikierros. Toinen kiertelijä oli Malta Sightseeing, joka tuntui toimivan paremmin. Nousimme bussiin hotellimme läheltä, mutta koska valitsimme pohjoisen reitin, meidän oli vaihdettava toiseen bussiin Vallettan sataman pysäkillä. Saimmekin odottaa siellä bussia 45 minuuttia, vaikka niiden piti kulkea puolen tunnin välein. Bussissa oli myös suomenkielinen selostus, jota voi kuunnella korvakuulokkeilla. Selostusta oli kuitenkin hyvin harvakseen ja alussa sai kuunnella pelkkää firman mainosta.

Meidän oli tarkoitus jäädä pois Mostassa ja käydä kirkossa sisällä. Emme kuitenkaan ottaneet riskiä, sillä olisi ollut vaikea löytää istumapaikkaa seuraavasta puolen tunnin kuluttua tulevasta bussista. Edelliseltäkään pysäkiltä eivät kaikki mahtuneet bussiin. Ruuhka johtui siitä, kun yksi vuoro oli jäänyt välistä pois. Kuvasimme siis kirkkoa ja sen mahtavaa kupolia vain ulkoa bussista käsin. Pyhän Marian kirkko on valmistunut vuonna 1860, ja siellä on tilaa 12000 ihmiselle. Kupolin halkaisija on 37 metriä. Kirkko on kuuluisa pommeista, jotka saksalaiset pudottivat sinne jumalanpalveluksen aikaan 9.4.1942. Kumpikaan pommeista ei räjähtänyt, mutta vaurioittivat kirkkoa kuitenkin jonkin verran pudotessaan.

Jäimme pois bussista Mdinassa, jonka kaupunkikuva on säilynyt pitkälti keskiajalta ja täällä on filmattu mm. Game of Thrones -fantasiasarjan jaksoja. Antiikin ajoista aina johanniittain ritarien saapumiseen asti (1530) Mdina oli Maltan pääkaupunki. Ritarit kuitenkin siirsivät pääkaupungin ensin Birguun ja myöhemmin Vallettaan. Nykyään kaupungissa on vain muutama sata asukasta. Kävimme ensin kahvilla ja jäätelöllä ja kävelimme kaupungin pohjoislaidalle Bastion Squarelle, jonka muurilta avautuu näköala maaseudulle, Mostaan ja aina merelle saakka.

Mdinan kupeessa on Rabatin kaupunki. Aioimme käydä postitoimistossa ostamassa postimerkkejä, koska niitä ei mistään muualta saa. Postitoimisto oli kuitenkin ollut auki vain kello 13:een, ja myöhästyimme vähän. Rooman valtakunnan aikaan kuolleita ei saanut haudata kaupungin muurien sisäpuolelle, vaan silloin rakennettiin laajoja maanalaisia hautausmaita eli katakombeja. Rabatin maanalaista hautojen, käytävien ja kammioiden verkostoa käytettiin 300-luvulle asti. Hautaholvissa voitiin säilyttää satoja ruumiita. Rabatissa on myös luola, jossa Paavalin sanotaan oleskelleen kolme kuukautta haaksirikkouduttuaan Maltan rannikolla matkallaan Roomaan.

Päätimme jatkaa matkaa bussilla, ja istuimmekin siellä sitten aina hotellillemme asti. Muuten matka meni hyvin, mutta tuulenpuuska vei Ainolta hellehatun... Reitti Sliemaan kulki Golden Bayn ja Bugibban kaupungin kautta.

Kävimme syömässä ja jäimme odottelemaan auringon katoamista St. Julian'sin taakse.

Tiistai 18.6.2019 - Valletta

Tiistai oli taas Valletta-päivä. Ihan ensimmäiseksi oli löydettävä postitoimisto, kun kerran olimme postikortteja ostaneet ja ajatelleet lähettää pitkästä aikaa. Postin löytäminen ei ollut meille helppo tehtävä, kun käyttämäämme karttaan se oli merkitty epämääräisesti. Pari kertaa paikallisilta kysymällä löysimme perille. Postin kyltti oli todella näkymätön ja vaatimaton, emmekä sitä olisi ilman opastusta huomanneetkaan, vaikka olisimme paikalle vahingossa osuneetkin. Toiseksi oli löydettävä Ainolle uusi hellehattu tuulen viemän tilalle, ja se löytyikin aika helposti.

Jatkoimme multimediaesityksellä "Malta Experience". Siinä käydään läpi 7000 vuotta Maltan historiaa 45 minuutissa. Esitys oli mielenkiintoinen, ja selostuksen sai myös suomen kielellä. Maltalla on todella monivaiheinen historia. Ensimmäiset asukkaat tulivat noin 5000-luvulla eaa luultavasti Sisiliasta. Saaria ovat hallinneet foinikkialaiset (1000 eaa), kreikkalaiset (736 eaa), karthagolaiset (400 eaa), roomalaiset (218 eaa), arabit (870 jaa), normannit (1090), espanjalaiset, johanniitat (1530), Napoleon 1798 ja britit (1800). Malta itsenäistyi brittiläisestä Kansainyhteisöstä vuonna 1964, ja siitä tuli tasavalta 10 vuotta myöhemmin. Brittien sotilastukikohta tyhjeni vuonna 1979.

Esityksen jälkeen menimme tutustumaan johanniittain perustamaan sairaalaan. Samalla lipulla sai opastetun kierroksen siellä. Komea sairaala on kolmikerroksinen. Sen hienoin, 155 metriä pitkä sali oli tarkoitettu ritareille. Seinillä näkyy vielä maalattuina vuoteiden numeroita. Yksi sali toimii nykyään Välimeren konferenssikeskuksena. Kierroksen jälkeen istahdimme kahvilaan, jossa innokas pulu yritti viedä Jussin välipalan lautaselta.

Pienessä Vallettan kaupungissa on lähes 30 kirkkoa. Komein niistä on Pyhän Johanneksen katedraali. joka on omistettu Johannes Kastajalle. Kirkko valmistui vuonna 1577. Ulkoa päin se on aika vaatimattoman näköinen, mutta sisältä koristeellinen ja näyttävä barokkikirkko. Lattian värikkäiden marmorilaattojen alle on haudattu tärkeimmät ritarit.

Keskiviikko 19.6.2019 - Marsaxlokk

Keskiviikon olimme varanneet Marsaxlokkin kalastajakylässä käynnille. Lähdimme aamupäivällä Vallettaan, jossa vaihdoimme Marsaxlokkiin menevään bussiin. Matkaa Vallettasta on noin 10 km, ja se kesti 45 minuuttia. Perille päästyämme katse osui ensimmäisenä patsasryhmään, jossa kalastaja kantaa kahta kalakoria ja kaksi lasta kissoineen odottelee rannalla. Vuonna 1976 samalla paikalla oli pyykinpesukatos altaineen ahkerassa käytössä. Patsasryhmä on pystytetty paikalle vuonna 2011.

Marsaxlokk on yli 3 500 asukkaan kalastajakylä. Kylän nimi on muodostunut sisilian kielen satamaa tarkoittavasta sanasta marsa ja sirocco-tuulen paikallisesta nimityksestä xlokk (Wikipedia). Satamassa kelluivat yhä värikkäät luzzu-veneet, ja kalastajat selvittelivät verkkojaan. Satama-alueella on lukuisia kalaravintoloita, ja me poikkesimme niistä yhdessä lounaalla.

Olimme aikeissa palata Vallettaan vähän ennen kolmea lähtevällä bussilla, mutta jälleen jouduimme pettymään bussien suhteen. Sitä vuoroa ei koskaan tullut, ja jouduimme odottamaan 45 minuuttia seuraavaa.

Matkalla huomio kiinnittyi pieniin peltotilkkuihin, jotka on ympäröity kiviaidoilla. Maaperän karuuden ja kivikkoisuuden vuoksi vain viidesosa Maltan ruuantuotannosta on omavaraista, ja ruokaa joudutaan tuomaan ulkomailta. Gozon saari on hedelmällisempi.

Olimme hotellissa kello viiden jälkeen ja pakkasimme laukkumme seuraavan päivän lähtöä silmällä pitäen. Kävimme respassa kysymässä, olisiko mahdollista vuokrata huone hotellista lähtöön saakka, mutta asiaan pyydettiin palaamaan aamulla.

Torstai 20.6.2019 - Malta

Aamulla selvisi, että hotelli oli täynnä emmekä voineet vuokrata lisätunteja. Vietimme aikaa huoneessamme yhteentoista asti, jolloin huone oli luovutettava. Veimme laukkumme säilytykseen ja lähdimme Vallettaan, koska yksi tärkeä nähtävyys oli näkemättä. Otimme siis bussin ja menimme suurmestarin palatsiin.

Suurmestarin palatsi valmistui 1571, ja sitä on laajennettu ja muunneltu useaan otteeseen. Ensin palatsi toimi johanniittain ritarikunnan suurmestareiden asuntona, sen jälkeen siellä vaikuttivat britit, ja nykyisin se on Maltan presidentin virka-asunto ja maan eduskunnan kokoontumispaikka. Muutama huone palatsista on avoinna yleisölle. Esillä on haarniskoita, ja aseita, seinillä on maalauksia ja arvokkaita ranskalaisia gobeliineja. Valtaistuinsalin seiniä kiertävät Suurta piiritystä kuvaavat maalaukset. Suurmestarin palatsin yhteydessä toimii myös asemuseo.

Palasimme Sliemaan ja kävimme lounaalla. Maltan kansallisruoka kani oli vielä maistamatta, ja Jussi tilasikin sitä. Aino tilasi kreikkalaisen salaatin. Annos oli niin valtava, että ainakin puolet jäi syömättä. Valtavaa ruoan tuhlausta, kun koko viikon saimme niin suuria annoksia, että ainakin Ainolta jäi aina puolet syömättä.

Syötyämme kello olikin jo niin paljon, että oli mentävä hotelliin odottelemaan bussikuljetusta lentokentälle. Kello 17 olimme kentällä, ja lentomme AY 1742 lähtöaika oli 19.25. Ehdimme hyvin käydä vielä välipalalla, että jaksoimme mustikkamehun voimalla lentää kotiin. Lähtö viivästyi puoli tuntia, ja laskeuduimme Helsinki-Vantaalle noin varttitunnin myöhässä eli Suomen aikaa kello 00.45.