(Malesia ja) Singapore 24.-27.12.1990

Aurinkomatkat: Malesian kiertomatka
Matkaseurue: Emma, Aino, Päivi ja Markku

Maanantai 24.12.1990 - Malakka-Singapore

Tulimme Malesian puolelta Johor Bahrusta ja ylitimme rajan noin kello 14.30. Nyt tuli vain muistaa sakkoja välttääksemme muutama Singapore-laki, mm. että vessa on vedettävä käytön jälkeen eikä julkisella paikalla pidä syleksiä eikä purukumia pureksia.

Tulimme hotelliin kello 15, ja Kello 16.15 lähdimme bussilla kaupungille. Jouluaattoiltahan on mitä parhainta ostosaikaa. Etsimme siis käsiimme elektroniikkaliikkeen ja ostimme videokameran. Sillä välin kun Aino teki kameraostoksia, Emma löysi itselleen mokkasiinityyppiset kengät, jotka osoittautuivat myöhemmin hyvin mieluisiksi. Kävimme nauttimassa jouluaaton illallisen McDonald'silla ja ajoimme taksilla hotellille.

Koska oli Ainon syntymäpäivä, menimme baariin synttäridrinkille. Aino otti Singapore slingin. Vähän myöhemmin maistui vielä kuohuviini muutaman matkaseuralaisen kanssa. Kello 23.30 painuimme huoneeseen ja pehkuihin.

Tiistai 25.12.1990 - Singapore

Joulupäivänä tutustuimme Singaporen nähtävyyksiin. Aloitimme kaupunkikierroksen orkideatarhasta, missä ihastelimme mm. Singaporen kansalliskukkaa, pinkinlilaa orkideaa (Vanda Miss Joaquim) ja kymmeniä muita lajeja. Ajoimme sitten Singaporen syntysijoille eli paikkaan, jonne Sir Stamford Raffles rantautui vuonna 1819. Näimme maailman korkeimman pankin ja maailman korkeimman hotellin... Perinteinen Raffles-hotelli, Singapore slingin syntymäpaikka, oli kokonaan paketissa, joten emme nähneet sitä.

Jatkoimme matkaa kiinalaiseen kaupunginosaan. Kävimme Sri Mariammanin hindutemppelissä, jonka etelä-Intiasta tulleet tamilit rakensivat vuonna 1827. Tyypilliseen tapaan porttitorni on koristeltu jumalolennoilla. Kerrostalojen ikkunoista sojotti kiinalaiseen tapaan bambukepit, joiden varassa pyykit kuivuivat. Torilla hämmästelimme "tuhatvuotisia" munia, joita itse asiassa on "kypsytetty" noin 40 päivää, ja sammakoita, jotka päinvastoin myydään taatusti tuoreena eli elävinä. Kävimme vielä jalokivihiomossa, josta ostimme puolijalokivistä tehdyn kukka- ja lintutaulun.

Olimme hotellissa kello 13. Kävimme syömässä uima-allasbaarissa voileivät, ja Emma kävi uimassakin. Eräs uimataidoton pikkutyttö oli ilman vanhempiaan altaalla ja joutui altaassa niin syvälle, etteivät jalat enää yltäneet pohjaan. Joku vieraista pelasti tytön hukkumasta. Hotellin henkilökunta nosti aikamoisen älämölön (ja aiheesta) tytön vanhemmille, kun he vihdoin tulivat paikalle.

Kävimme leivoskahvilla eli -teellä hotellin baarissa. Lepäilimme ja järjestelimme ostamiamme kortteja ja kirjoja huoneessamme ja keitimme vielä iltateet ennen kuin menimme nukkumaan.

Keskiviikko 26.12.1990 - Singapore

Lähdimme hotellilta kello 9.15, että ehtisimme kello 9.45 köysiratavaunuun, joka veisi meidät Sentosan saarelle. Toinen vaihtoehto olisi mennä lautalla. 710-metrinen silta on myös rakenteilla, ja sen pitäisi valmistua vuonna 1992.

Singaporen eteläpuolella sijaitsevalle Sentosalle päätettiin rakentaa vapaa-ajan keskus 1970-luvulla. Siellä on nyt monia viihdykkeitä kuten rullaluistelurata, golfrata, hiekkarantoja, korallilampia ja museoita. Saarta kiertää monorail-juna, jonka reitin varrella on kuusi asemaa. Palasimme "mantereelle" eli Singaporen saarelle lautalla.

Teimme kaupungilla vielä kauppakierroksen. Kävimme mm. maailman suurimmassa Toys "R" Us-lelukaupassa, mutta emme ostaneet mitään.