Saranda ja Butrinti 28.6.1996

Retki Pargasta Korfun kautta

Matkaseurue: Emma, Aino, Anja ja Päivi

HUOM! Klikkaamalla kuvaa pääset kuvien selaukseen.

Perjantai 28.6.1996 - Korfu-Albania-Parga

Puolentoistatunnin laivamatka Korfusta Albanian Sarandaan (tai Sarandeen) alkoi kello 9.30. Saranda on saanut nimensä kaupungin taustalla seisovalla kukkulalla olevasta keskiaikaisesta Sarandën luostarista. Sarandan satamassa meitä oli vastassa paikallinen opas Spiro, joka osasi jonkin verran myös suomea. Rantaa lähestyessämme huomiomme kiinnittyi bunkkereihin, joita oli vieri vieressä pitkin rantaa. Spiro kertoikin, että "jokaiselle albanialaiselle kuuluu huone, keittiö ja bunkkeri". Hoxhan hallintokaudella rakennettuja bunkkereita on Albaniassa 700.000. Ne rakennettiin Neuvostoliiton miehitettyä Tsekkoslovakian vuonna 1968.

Lähdettyämme bussilla satamasta pysähdyimme ensin Butrint-hotellissa, missä voimme vaihtaa rahaa sekä ostaa postikortteja ja -merkkejä. Naiset myivät hotellin edessä pitsiliinojaan.

Lähdimme ajamaan pomppuista tietä noin 20 km etelään halki maalaismaisemien ja tulimme Butrintin kaupungin raunioille. Butrinti perustettiin 400-luvulla eaa. Italialainen arkeologi aloitti siellä kaivaukset 1920-luvulla. Tähän mennessä on löydetty mm. amfiteatteri, kylpylä, basilika ja akropolis, jolta on hienot näkymät Joonian merelle. Alueella suoritetaan edelleen kaivauksia. Butrint valittiin UNESCOn maailmanperintöluetteloon vuonna 1992.

Ajoimme takaisin Sarandaan ja kävimme lounaalla Butrint-hotellissa. Lounaalla saimme kuulla albanialaisia kansanlauluja. Lounaalta suunnistimme Sininen silmä -lähteelle. Se on noin 25 km itään Sarandasta. Vesi pulppuaa syvältä maan uumenista, ja lähde näyttä silmältä. Keskusta, missä vesi pulppuaa, on tumman sininen, ja vesi vaalenee reunoja kohti.

Laivamme Korfulle lähti kello 17. Korfulta jatkoimme laivalla Igoumenitsaan, mistä otimme taksin Pargaan.