Brasilia 20. - 25.11.2011

Olympia: (Argentiina, Paraguay ja) Brasilia
Matkaseurue: Emma, Aino ja Päivi

Sunnuntai 20.11.2011 - Asuncion-Foz do Iguassu

Olimme matkustaneet bussilla koko päivän Paraguayn Asuncionista Brasilian puolelle Foz do Iguassuun ja tulimme Bourbon Cataratas-hotelliin pian kello 20 jälkeen (19 Paraguayn aikaa). Hotelli tarjosi meille tervetulojuomana caipirinhan, joka sisältää sokeriruokoviinaa, limeä ja sokeria.

Hotellin aulassa esillä olevasta sääennusteesta näimme, että seuraavaksi päiväksi oli harmiksemme luvattu kunnon sadetta.

Maanantai 21.11.2011
Foz do Iguassu - Argentiina - Foz do Iguassu

Maanantaiaamu tosiaankin valkeni harmaana ja sateisena. Lähdimme kuitenkin kohti Argentiinan rajaa ja Iguassun putouksia kahdeksalta. Brasilian puolella rajamuodollisuuksista selviäminen kävi sukkelaan, mutta Argentiinaan tultaessa jonotettiin lähes tunti.

Matka putouksille taittui kaatosateessa välillä nilkkoja myöden vedessä kahlaten ja välillä junalla matkaten. Ilma oli kuitenkin lämmin, joten palella ei tarvinnut. Putoukset olivat kyllä niin hienot kuin olimme kuvitelleetkin, mutta hienojen maisemakuvien ottamisesta ei tullut harmauden ja sateen vuoksi oikein mitään.

Läpikotaisin märkinä menimme rajan ylitettyämme lounaalle ja palasimme sitten hotelliin. Tarkoituksena oli mennä katsomaan putouksia vielä Brasiliankin puolelta, mutta tämä siirrettiin sateen vuoksi seuraavaan päivään. Loppupäivä kului hotellissa vaatteita ja kenkiä hiustenkuivaajalla kuivatessa.

Tiistai 22.11.2011 - Foz do Iguassu-Rio de Janeiro

Aamu näytti sään puolesta lupaavalta, aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta. Teimme pienen retken hotellimme puutarhaan, jossa oli myös pieni eläintarha.

Kun olimme lähdössä putouksille kello 8.40, alkoi jälleen sataa. Onneksi sade ei ollut edellisen päivän luokkaa, vaan lähinnä pientä tihkua. Putoukset näyttäytyivät Brasilian puolella vielä mahtavammilta, mutta aurinkoisia kuvia emme saaneet nytkään.

Kello 11.15 olimme takaisin hotellissa ja edessä oli laukkujen saaminen lähtökuntoon, huoneen luovutus ja matka lentokentälle. Matkan varrella pysähdyimme suureen matkamuistomyymälään.

Puoli kahdelta olimme lentoasemalla, ja lentomme JJ3152 Rio de Janeiroon lähti 15.45. Lounastarjoilu koneessa oli lievästi vaatimaton: tötteröllinen pähkinöitä ja lasi mehua/limsaa. Kello 17.20 laskeuduimme Antonio Carlos Jobimin kansainväliselle lentokentälle Rio de Janeirossa. Riossa päivä oli ollut erittäin lämmin, ja lämpötilaeron huomasi vielä illallakin.

Rion paikallisoppaana meillä oli suomalainen Ulla, jolta tietoa alkoi tulla "tuutin täydeltä" heti, kun pääsimme bussiin. Kuulimme, että kaupunki oli saanut nimekseen "Tammikuun joki", koska eurooppalaiset luulivat aluksi Guanabaran lahtea joensuuksi, kun he saapuivat tänne tammikuussa 1501.

Hotelliin päästyämme kokoonnuimme tervetulojuomalle ylimmän kerroksen baariin, jossa saimme myös avaimet huoneisiin. Huoneessa voimme taas purkaa laukkumme, koska tulimme olemaan siellä useamman yön.

Keskiviikko 23.11.2011 - Rio de Janeiro

Menimme taas puoli seitsemältä aamiaiselle, koska lähtö opastetulle kaupunkikierrokselle oli kello 8. Yritimme tehdä muistiinpanoja opas-Ullan jutuista, mutta puhetta tuli sellaisella vauhdilla, että kun sai pari sanaa paperille, aihe oli jo vaihtunut kolmanteen ja neljänteen asiaan eikä enää muistanut, mitä oli kirjoittamassa. Oli siis parempi, kun ei stressannut ja antoi puheen vain humista korvissa.

Alun perin meidän piti aloittaa Rioon tutustuminen Kristus-patsaalta, mutta koska ilma oli todella huono, tarkoituksena oli jättää siellä käynti seuraavaksi päiväksi. Kuulimme juttua sadasta rakennuksesta, kadusta ja kaupasta, mutta ensimmäinen varsinainen tutustumiskohteemme oli pyramidimainen Sao Sebastiaon katedraali. Katedraali rakennettiin 1964 - 1979, ja siellä on 5000 istumapaikkaa ja 15000 seisomapaikkaa. Katedraalissa oli käynnissä jouluseimen pystytys.

Yhdeksän aikoihin tehtiin uusi päätös ja lähdettiin kaikesta huolimatta Kristus-patsaalle. Sieltä ei tietenkään nähnyt lainkaan maisemia, ja välillä koko patsaskin oli pilvessä. Saimme kuitenkin käsityksen patsaan koosta, kun seisoimme sen juurella. Nautimme maittavat mangomehut ylhäällä olevassa kahvilassa.

Puolenpäivän aikaan olimme takaisin hotellissa. Kävimme sitten Mäkkärissä lounaalla ja sen jälkeen lähdimme kävelemään Copacabana-ostoskatua pitkin kohti Ipaneman rantaa. Kaupoissa oli kovasti esillä joulukoristeet, ja meidänkin kokoelmamme karttuivat yhdellä brasialaisella tontulla.

Kävimme katsomassa Garota de Ipanema -ravintolaa, josta käsin tarinan mukaan Ipaneman tyttö -bossanovan tekijä näki tytön ensimmäistä kertaa. Kävelimme sitten jonkin matkaa Ipaneman rannalla ja palasimme Copacabanan rannalle. Tässä vaiheessa oli kertynyt jo useampi kävelykilometri, ja kahvi ja omenatorttu sekä jäätelö maistuivat. Hotellille mennessä koukkasimme vielä supermarketin kautta ja ostimme lisää vettä sekä iltapalatarpeita. Iltateen kanssa nautimmekin sitten vastaleivottuja sämpylöitä ja juustoa.

Torstai 24.11.2011 - Rio de Janeiro

Torstaipäivä valkeni taas aurinkoisena. Olimme päättäneet käydä Sternin jalokivimuseossa, joka toki on tiiviissä yhteydessä liikkeeseen, jossa ei halpoja ostoksia tunneta. Stern hoitaa ilmaiseksi kuljetuksen hotelleista museoon ja takaisin. Me lähdimme hotellilta puoli kymmeneltä. Teimme opastetun kierroksen jalokiviin tutustuen ja ihmettelimme, mitä kaikkea tavallisen näköisen kiven sisältä voikaan paljastua. Brasilia on mm. suurin turmaliinien tuottaja, ja sitä onkin hyvin monissa eri väreissä. Kierroksen jälkeen kävimme katsastamassa Rodrigo de Freitas -järvellä kelluvan maailman suurimman joulukuusen ja palasimme Sternille, josta saimme ilmaisen autokyydin hotelliimme.

Kello 14 lähdimme taas kaupunkikierrokselle pääkohteenamme Sokeritoppavuori. Matkan varrelle jäivät mm. kasvitieteellinen puutarha, faveloita eli slummeja, Maracana-jalkapallostadion ja karnevaalien katsomot. Meille osoitettiin myös favela, jossa prinssi Charles ja Bill Clinton ovat sambanneet :D

Sokeritopalle noustaan kaksivaiheisesti. Ensimmäinen köysirata vie Urca-vuorelle ja toinen sieltä Pao de Acucarille. Sää oli edelleen upea, joten näkymät olivat hyvät. Vuorella meitä viihdytti pienet sagui-apinat (lieneekö niillä suomenkielistä nimeä?).

Olimme hotellissa ennen puolta kuutta, ja varttia vaille seitsemän lähdimme läksiäisillalliselle. Se tarjottiin Marius-nimisessä ravintolassa, joka oli varsin sisustukseltaan erikoinen. Kaikki seinät ja katto oli täynnä erilaista mielikuvituksellista tavaraa. Niiden joukossa oli mm. Ayrton Sennan kypärä. Vessatkaan eivät olleet tavanomaisia, vaan lattiaa peitti hiekka. Tila oli valaistu sinisävyisin lampuin, ja tavaraa riitti sielläkin. Ruokaa buffet-pöydässä oli paljon, ja lihat tarjottiin erikseen lautasille.

Perjantai 25.11.2011 - Rio de Janeiro

Perjantaiksi ei ollut mitään "virallista" ohjelmaa, joten otimme metron ja ajoimme keskustaan Uruguaianan asemalle. Kävelimme sieltä katsomaan Sao Benton benediktiläisluostarin kirkkoa. Ulkoa kirkko on yksinkertainen, mutta sisällä koristelua riittää. Kurkistimme myös useisiin muihin kirkkoihin, mm. Carmon kirkkoon, joka hoiti ennen katedraalin virkaa.

Kävimme välillä jäätelöllä ja jatkoimme komeiden rakennusten, mm. keisarillisen palatsin, bongaamista. Meillä oli tarkoituksena ajella museoraitsikalla akveduktia pitkin Santa Teresan kaupunginosaan, mutta jostain syystä ratikka oli nyt poissa liikenteestä. Kello 14.15 olimme Cariocan metroasemalla, josta otimme kulkuvälineen Siqueira Camposin asemalle.

Matkalla hotelliin kävimme supermarketissa ostamassa vettä ja lounastarvikkeita ja menimme hotelliin lepäämään, pakkaamaan ja syömään. Huone oli luovutettava kello 18, ja otimme suunnaksi kattoterassibaarin. Meidät kaikki oli kutsuttu sinne kello 18.45 lähtödrinkille.

Puoli kahdeksalta bussimme lähti kohti lentoasemaa ja Rio jäi taaksemme. Lentoaseman turvatarkastus ei toiminut ihan johdonmukaisesti. Ainolla oli repussa kaksi vesipulloa ja Emmalla ja Päivillä molemmilla yksi. Sekä Emman että Päivin pullot otettiin pois, Aino sai pitää molemmat. Se olikin oikein hyvä, koska näin meille molemmille jäi yön lennon varalle omat pullot.

Kello 23.15 pääsimme koneeseen, mutta kului vielä yli tunti ennen kuin nousimme ilmaan. Lennon JJ8068 aikataulun mukainen lähtöaika olisi ollut 23.28.

Lauantai 26.11.2011 - Rio de Janeiro-Frankfurt-Helsinki

Nousimme ilmaan vajaan tunnin myöhässä 20 minuuttia yli puolenyön, ja arvioitu lentoaika Frankfurtiin oli 11 tuntia 40 minuuttia. Aika pian alkoi illallistarjoilu, mutta siinä vaiheessa olimme jo unten mailla eikä nälkä kurninut vatsassa.

Varsin hyvin saimme nukutuksi monta tuntia, ja heräsimme odottamaan aamiaista. Se viipyi harmittavan kauan, ja päätä alkoi jo särkeä. Kello 10.45 Brasilian aikaa (13.45 Saksan aikaa) saimme perunamunakasta, makkaran ja hedelmäsalaattia. Mustaa teetä koneesta ei kuitenkaan löytynyt, joten tyydyimme tuoremehuun.

Laskeuduimme Frankfurtiin kolmen jälkeen iltapäivällä paikallista aikaa. Meillä oli useita tunteja aikaa Frankfurtissa, ja parkkeerasimme Lufthansan ilmaisen juoma-automaatin viereen. Joimme nyt puuttuvat aamuteemme ja katselimme koneelta matkakuviamme. Kun lähtöaika lähestyi, siirryimme lähemmäs lähtöporttiamme ja teimme ostoksia laukkuliikkeessä.

Lennon LH852 lähtöaika oli 19.40 ja saapumisaika Helsinki-Vantaalle 23.10. Aika lailla ajoissa lento olikin. Laukut saatuamme otimme taksin, joka jätti meidät kotiovelle varttia yli puolen yön.