Benidorm 23.-31.10.1999

Lauantai 23.10.1999

Helsinki-Alicante

Lähdimme taksilla lentoasemalle kello 16.25. Lentoasemalla vaihdoimme markkoja Espanjan pesetoiksi ja ostimme sateenvarjon ja salmiakkia matkaevääksi. Lähtömme viivästyi puoli tuntia kissan takia. Kissojen kuljetus lomalennoilla ei ole sallittu, ja nyt oli kissa koneessa. Pulma ratkaistiin siten, että kissa siirrettiin ohjaamoon. Seuraava 20 minuutin viivytyksen syy oli ruuhka Ranskan ilmatilassa.

Pääsimme kuitenkin lähtemään 4 tunnin ja 20 minuutin lennolle kello 18.45. Perillä käänsimme kellojamme tunnin taaksepäin, ja näin saimme lisäaikaa. Lentokentällä kaikki sujui todella nopeasti, ja olimme Benidormin hotellissamme kello 23.40.

Sunnuntai 24.10.1999 Puolipilvistä

Peltiaasi maatalousmuseossa

Kävimme aamiaisen jälkeen kävelemässä hotellin lähiympäristössä, ja kello 10.40 meillä oli oppaan kanssa tapaaminen hotellissa mennäksemme yhdessä tervetulotilaisuuteen. Kuulimme mitä - missä - milloin -tietoa, minkä jälkeen kävelimme kaupungilla. Kävimme välillä hampurilaisella. Hotellimme lähellä olevassa l'Aiguera-puistossa on maatalousmuseo. Siellä oleva peltiaasi huvitti meitä suuresti. Lueskelimme hotellihuoneessa ennen kuin menimme illalliselle kello 19.30. Illalliseen kuului ihan hyvä buffet-pöytä - ja jälkiruoaksi pehmistä kermavaahdolla niin paljon kuin jaksoi syödä. Näin oli joka ilta.

Maanantai 25.10.1999 Puolipilvistä

Aamupäivän käppäilimme taas kaupungilla. Kävimme kahdessa turisti-infotoimistossa, joista toisessa oli tyly meininki, mutta toisessa autettiin asiallisesti. Saimme sieltä myös hyvän kartan kaupungista. Kävimme välillä syömässä vohvelit ja täydentämässä vesivarastojamme.

Guadalestin ainoa katu

Kello 14 lähdimme matkatoimiston järjestämälle Guadalest-retkelle bussilla. Ohitimme Polopin kylän ja kävimme viinitilalla maistelemassa paikallista makeaa Moscatel-viiniä ennen kuin tulimme jyrkkäseinäisellä kalliolla sijaitsevaan Guadalestin kylään. Kylässä ei ole juuri muuta kuin yksi katu, aatelistalo, kaupungintalo ja kirkko. Maurit pitivät kylää hallussaan lyhyen aikaa 1600-luvun alussa. Kävimme kansantieteellisessä museossa, Orduna-suvun museoidussa talossa ja kirkossa, jonka torni ei mahtunut kylään vaan rakennettiin ulkopuolelle kalliolle. Kävimme myös Antonio Marcon museossa. Sinne Marco on valmistanut valtavan määrän pienoismalleja taloista ja kylistä. Palasimme hotelliin kello 18.20 eikä meillä ollut illallisen lisäksi muuta ohjelmaa.

Tiistai 26.10.1999 Sataa

Tunneli, joka johtaa hissille, jolla pääsee Santa Barbaran linnoitukselle

Tiistaina Helsinki-Vantaan lentoasemalta ostetulle sateenvarjolle tuli käyttöä. Vettä tuli turhankin paljon taivaalta. Lähdimme kello 9.30 junalla Alicanteen. Aluksi kävimme Santa Barbaran linnoituksella. Se on 200 metriä korkealla Benacantil-vuorella. Jo karthagolaisilla oli täällä linnoitettu leiri, jota roomalaiset ja arabit käyttivät myöhemmin hyväksi. Espanjalaiset kuninkaat laajensivat linnoitusta. Santa Marian kirkon rakennuttivat Ferdinand ja Isabella 1400-luvun lopulla entisen moskeijan paikalle. Gotiikka, barokki ja renessanssi riitelevät keskenään tässä kirkossa. Alicanten rantaa myötäilee Espanjan Esplanadi, joka on päällystetty värikkäillä marmorilaatoilla. Lähdimme takaisin kello 16:n bussilla, joka oli Benidormissa kello 16.55.

Keskiviikko 27.10.1999 Aurinkoista

Kahden veden markiisin palatsi Valenciassa

Teimme matkatoimiston järjestämän kokopäivän retken bussilla Valenciaan. Lähdimme aamiaispaketit mukanamme kello 8.10 (20 min. myöhässä). Pidimme 1,5 tunnin ajon jälkeen kahvitauon. Ajoimme isojen riisiviljelmien ohi. Ne saavat vetensä läheisestä Albufera-järvestä. Vierailimme Las Fallas-museossa, missä on toinen toistaan hienompia puusta ja vahamassasta tehtyjä taideteoksia. Nuket valmistetaan Valencian Las Fallas-karnevaaleihin ja poltetaan karnevaalien viimeisenä yönä 19. päivänä maaliskuuta, eli San Josén päivänä. Kävimme tutustumassa Valencian tuomiokirkkoon ja Silkkipörssiin 1400-luvulta. Kävelimme jalkamme näännyksiin aina kello 16.15:een saakka, jolloin bussimme lähti takaisin Benidormiin. Olimme perillä kello 18.10, lepäilimme ja menimme illalliselle vasta kello 20.30.

Torstai 28.10.1999 Puolipilvistä

Jeeppiajelulla

Lähdimme kello 9 koko päiväksi jeeppiajelulle. Muita suomalaisia ei ollut tällä retkellä, vaan kaikki muut olivat hollantilaisia. Kiertelimme korkealla kukkulalla, alhaalla jokilaaksossa, Algarin putouksilla jne. Maisemat olivat hyvin vaihtelevia. Välillä kävimme lounaalla Tarbenan kylän laitamilla. Tulimme hotellille vasta kello 19.

Perjantai 29.10.1999 Aurinkoista

Altean kirkko

Lähdimme aamulla paikallis bussilla Altean kylään, joka on kukkulalla 15 kilometrin päässä Benidormista. Paikalla on ollut foinikkialaisten Carteya-satamakaupunki. Arabit tuhosivat sen ja rakensivat uuden, joka sai nimekseen Althaya. Se tarkoittaa "terveyttä kaikille". Lähdimme tästä viehättävästä kylästä kello 14.25. Benidormiin päästyämme kävimme vaihtamassa lisää rahaa ja supermarketissa ostamassa naposteltavaa ja vettä.

Lauantai 30.10.1999 Aurinkoista

Minigolfia

Lauantai oli lähtöpäivä, joten se tuntui repaleiselta. Aamupäivällä kävimme rannalla kävelemässä sekä Pyhän Jaimen kirkossa. Huone oli luovutettava kello 12, joten roudasimme laukkumme ryhmän yhteiseen huoneeseen, jossa ne saivat olla kello 17.30:een. Kävimme pelaamassa minigolfia kahdella eri radalla. Välillä nautimme jäätelöä ja Fantaa/olutta. Kävimme yhteishuoneessa suihkussa, ja laukut oli taas siirrettävä laukkuhuoneeseen pariksi tunniksi. Kävimme vanhassa kaupungissa seuraamassa kynttilänvalmistusta. Liikkeessä oli mitä kummallisimpia kynttilöitä. Vielä käväisimme hampurilaisella ja sen jälkeen pelasimme hotellissa korttia kunnes bussi tuli noutamaan meitä lentokentälle kello 19.45. Pääsimme lentokoneeseen kello 22.30, ja edessämme oli 3031 km:n lento Helsinkiin.

Alicante-Helsinki

Sunnuntai 31.10.1999 Kai siihen aikaan vuodesta oli Suomessa pilvistä...

Pari tuntia torkuttuamme laskeuduimme Helsinki-Vantaan lentokentälle kello 4.20.