Andalusia 22.-26.12.2022

Olympia: Andalusia
Matkaseurue: Emma ja Aino (+ 15 muuta)

HUOM! Klikkaamalla kuvaa pääset kuvien selaukseen.

Torstai 22.12.2022 - Helsinki-Malaga-Gibraltar-Cadiz

Anivarhainen herätys - taksi tuli noutamaan meitä lentokentälle kello 4.30. Viideltä olimme jo kentällä tulostamassa matkalaukkuumme tägiä. Lähtöselvityksen olimme tehneet jo illalla 20. päivä, ja olimme onnistuneet vaihtamaan paikkamme vierekkäisiksi. Kentällä ei ollut siihen aikaan vielä jonoja, joten pääsimme pian kahvilaan nauttimaan ne normaalit lähtöeväät, latte/kaakao ja croissantit. Lento AY 1671 Malagaan lähti aikataulun mukaan kello 7.45, ja 4,5 tunnin kuluttua laskeuduimme Malagan kentälle. Finnair tarjosi meille matkan aikana puoli mukia mustikkamehua ja vettä.

Malagaan emme jääneet, vaan lähdimme heti kohti länttä. Pysähdyimme lounaalle Marbellan tuntumaan Cascada Marbella -ravintolaan, minkä jälkeen jatkoimme matkaa Gibraltariin. Rajakaupunki Espanjan puolella on La Linea de la Concepcion, jonne bussimme jäi odottamaan, kun teimme kiertoajelun Gibraltarilaisella bussilla. Rajalla tarkastettiin totta kai passit, koska Gibraltar ei kuulu Shengen-alueeseen.

Suurin osa 6,5 km2:n kokoisesta Gibraltarin alueesta on viljelykelvotonta kalkkikivivuorta. Vuori on toinen Herakleen pylväistä, jotka erottivat maan ja taivaan toisistaan. Toinen pylväs on salmen eteläpuolella Ceutassa. Antiikin taruun liittyy Atlas-titaani, joka joutui kannattelemaan taivaankantta sekä Atlantis-meri, joka alkoi pylväiden jälkeen.

Alue on sijaintinsa takia strategisesti tärkeä, ja siitä on taisteltu kautta aikain. Alue on kuulunut maureille ja Espanjalle. 1700-luvun alussa Englanti sai sen haltuunsa.

Gibraltarissa ei ole pohjavesivaroja, vaan käyttövesi saadaan poistamalla suola merivedestä. Vuoren rinteellä näkyvä "vesiputous" onkin puhdistuksen jälkeistä hyvin suolaista merivettä, joka johdetaan takaisin mereen.

Kävimme Europa Pointilla, jossa on mm. Saudi-Arabian lahjoittama Ibrahim-al-Ibrahim -moskeija, joka valmistui vuonna 1997. Vuodelta 1841 peräisin olevan majakan nimi on Trinity House. Puolan pääministeri kenraali Vladyslaw Sikorski kuoli heinäkuussa 1943, kun hänen lentokoneensa iskeytyi mereen heti Gibraltarilta tapahtuneen nousun jälkeen. Europa Pointilla on tapahtuman muistomerkki.

Ajoimme seuraavaan kohteeseemme Pyhän Mikaelin tippukiviluolalle, jonka sisäänkäynti on noin 300 metriä merenpinnan yläpuolella. Luolassa on vaikuttava "Herääminen"-niminen ääni- ja valoshow, joka toistuu joka 20. minuutti. Luolavierailun jälkeen pysähdyimme kuvaamaan Euroopan ainoita villiapinoita eli magotteja. Gibraltarilla on noin 300 apinan popilaatio. Sitten olimmekin valmiita palaamaan Espanjaan ja jatkamaan matkaa Cadiziin.

Tulimme Cadiziin vähän ennen seitsemää ja menimme suoraan päivälliselle La Marmita Cadiz -ravintolaan. Kaikki eivät ihastuneet tämän ravintolan perinneruokiin. Hotellimme Cadizissa oli Parador de Cadiz, jonne tulimme puoli kymmeneltä eli Suomen aikaa puoli yhdeltätoista. Takana oli pitkä päivä, kotoa olimme lähteneet 18 tuntia aikaisemmin. Vielä oli taisteltava hotellin "hienouksien" kanssa. Outoja piirteitä löytyi hissistä, hotellin lukituksesta, vesihanoista ja erityisesti valokatkaisijoista. Opeteltavaa riitti ennen nukkumaan pääsyä.

Perjantai 23.12.2022 - Cadiz, Jerez de la Frontera

Edellinen yö oli jäänyt kovin lyhyeksi, eikä pitkään voinut nukkua vieläkään. Saimme herätyksen puoli kahdeksalta. Aamiaiselle oli koko ryhmän mentävä samaan aikaan kello 8.15, ja yhdeksältä lähdimme Jereziin.

Ajelimme sumuisessa maisemassa kolmisenkymmentä kilometriä kaupunkiin, joka on kuuluisa sherryistään. Tutustuimme sherryn valmistuksen saloihin Bodegas Tradicionin kellarissa. Bodegan yhteyteen vuonna 2005 avatussa taidegalleriassa on maalauksia espanjalaisilta taiteilijoilta 1400-1800-luvuilta. Mm. Goya, Zurbaran, Velazquez, Murillo ja El Greco ovat edustettuina.

Teimme parin kilometrin kävelykierroksen Jerezin vanhassakaupungissa. Plaza del Mercadolla Palacio de Riquelmen edessä meitä tervehti Andalusianhevonen, joka polveutuu muun muassa berberihevosesta ja arabianhevosesta. Sitä käytetään lähinnä ratsuna. Hyvin monia katuja reunustaa sevillanappelsiinipuut. Niiden kuori on kitkerä ja mehu hapanta, ja sitä käytetään mm. englantilaiseen marmeladiin. Monille parvekkeille yrittivät tontut kiipeillä, ja kattohaikarat pesivät kirkontornissa.

Kirkkoja riittää Jerezissä melkein joka kadunkulmaan. Evankelista Luukkaan kirkon korkokuvassa Luukas on saanut mukaansa kirjan lisäksi oman symbolinsa eli härän. Ihailimme myös rakennusten kauniita vanhoja ovia.

Puoli kahden aikaan lähdimme ajelemaan Jerezin kaupungin pohjoispuolelle lounaspaikkaamme Blanca Paloma -ravintolaan. Lounas oli maittava, ja pihan kukissa pörräsi isoja hyönteisiä, jotka saattoivat olla rautamehiläislajia. Ennen neljää lähdimme takaisin "kotikaupunkiimme" Cadiziin. Matkan varrella oli Salinas Santa Marian isot suola-altaat ja "suolavuoret".

Cadiziin johtaa kolme väylää. Tulimme Jose Leon de Carranzan siltaa pitkin. Se on 1400 metriä pitkä ja valmistunut vuonna 1969. Uusin silta Puente de la Constitucion 1812 on vähän yli kolme kilometriä pitkä, ja se valmistui vuonna 2015. Kolmas väylä on pengertie.

Cadiz on yksi Euroopan vanhimmista kaupungeista ellei vanhin. Foinikialaiset perustivat kaupungin noin 1000 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Kaupunki on ollut aikojen saatossa karthagolaisten, roomalaisten ja maurien hallussa. Espanjan perustuslaki julistettiin Cadizissa vuonna 1812, ja sitä juhlittiin näyttävästi kymmenen vuotta sitten.

Kiertelimme Cadizissa ensin bussilla ja jalkauduimme viiden aikaan vanhaankaupunkiin. Aloitimme "patikoinnin" Plaza de Espanalta, jossa on perustuslain 1812 julistuksen muistomerkki. Kävelimme vanhankaupungin läpi katedraalin joulumarkkinoille ja sieltä rantaan, mistä jatkoimme bussilla hotellille.

Emma jäi hotelliin lepäilemään, kun Aino lähti parin tunnin lepotauon jälkeen kello 20.45 muiden mukana päivälliselle La Cava -ravintolaan. Siellä saimme seurata aitoa flamenco-tanssia ja laulua ilman viuhkoja ja kastanjetteja. Jälleen oli pitkä ohjelmantäyteinen päivä takana.

Lauantai 24.12.2022 - Sevilla

Puoli yhdeksältä olimme jälleen ulkona astumassa bussiin, joka vei meidät jouluaaton retkikohteeseen Carmenin ja parturin kaupunkiin. Matkaa Sevillaan Cadizista on runsaat 120 kilometriä. Sevilla on Andalusian itsehallintoalueen ja Sevillan maakunnan pääkaupunki, jossa on noin 700000 asukasta.

Parin tunnin ajomatkan jälkeen jalkauduimme Plaza Espanalle. Puoliympyrän muotoinen rakennus valmistui vuonna 1928 vuoden 1929 iberoamerikkalaista maailmannäyttelyä varten. Vuoden 1929 pörssiromahduksen takia maailmannäyttelystä ei tullut toivottua menestystä. Puoliympyrän seinämissä on 48 kaakelein päällystettyä "loosia", jotka edustavat Espanjan eri maakuntia. Kaakelikoristelut sisältävät tietoa kyseisestä maakunnasta. Cadizin "loosissa" on kuva vuoden 1812 perustuslain julistustilaisuudesta. Rakennus on nykyään Sevillan hallinnon käytössä.

Jatkoimme matkaa bussilla, joka vei meidät vanhaankaupunkiin vaeltamaan viideksi tunniksi. Aloitimme Jardines de Murillosta, jota hallitsee Kolumbuksen muistomerkki. Plaza de Santa Cruzilla eli Pyhän ristin aukiolla on seppä Sebastian Conden vuonna 1692 takoma rautaristi.

Jatkoimme kävelyä kapeita ja vielä kapeampia katuja pitkin, kunnes tulimme Sevillan tuomiokirkolle. Sen paikalla olleen moskeijan maurilaistyylistä minareettia eli Giraldaa pidetään erityisen kauniina.Minareetin päälle rakennettiin lisäkerroksia, joissa on yhteensä 25 kelloa. Kuuntelimme tovin niiden soitantaa. Itse moskeija tuhottiin valtavan kirkkorakennuksen tieltä. Kirkkoa alettiin rakentaa vuonna 1402, ja se kilpailee Rooman Pietarinkirkon ja Lontoon Paavalinkirkon kanssa maailman suurimman kirkon tittelistä. Katedraalissa on 80 kappelia, joiden lisäksi siellä on mm. Kristoffer Kolumbuksen hauta. 2000-luvulla on DNA-tutkimuksin osoitettu, että ainakin osa haudassa olevista jäännöksistä kuuluvat Kolumbukselle. Jäännöksiä saattaa kuitenkin olla muuallakin, koska niitä on siirrelty paikasta toiseen ympäri maapalloa.

Kuninkaallisen palatsin eli Real Alcazarin paikalla on ollut jo Rooman vallan aikana Sevillan hallitsijoiden tyyssija. 1000-luvun alussa maurit rakensivat paikalle linnamaisen kompleksin. Nykyinen linna on kuitenkin peräisin Pietari I Julman ajoilta vuosilta 1350-1369. Se on esimerkki kauniista mudejar-tyylisestä koristelusta. Palatsi on nykyään yksityisessä omistuksessa, mutta kuningasperhe vierailee siellä edelleen.

Kello 14 alkoi vapaa-aika, joka oli varattu lähinnä ruokailua varten, ja kello 16 olimme bussissa valmiina palaamaan Cadiziin. Kello 20 hotelli tarjosi jouluaaton kunniaksi kuohuviinit. Joulupäivällinen oli vuorossa puoli yhdeksältä.

Sunnuntai 25.12.2022 - Cadiz-Arcos de la Frontera-Ronda

Joulupäivän aamuna jätimme Cadizin taaksemme. Lähdimme hotellista jälleen puoli yhdeksältä, nyt matkalaukkujen kanssa. Ensimmäiseen pysähdyspaikkaan oli vain vajaan tunnin matka. Saimme heti testata kuntoamme, kun bussi jäi alas, ja me kiipesimme suhteellisen jyrkkää mäkeä ylös Arcos de la Fronteraan. Matka ei ollut kuitenkaan mahdottoman pitkä.

Arcos on yksi Andalusian kauneimmista valkoisista kylistä. Parvekkeita ja kalkittuja seiniä koristavat usein värikkäät kukat. Roomalaisten ajoilta on kylään jäänyt muistoksi muutamia pylväitä. Kylän nimi juontaa 1200-luvulta, jolloin se oli raja-aluetta eli sijaitsi rintamalinjan keskellä espanjalaisten ja maurien välisessä sodassa. Täällä tuli taas mieleen, miksi ihmeessä Suomessa, ainakin Helsingissä, uudet kerrostalot ovat synkkiä ja tummia. Sen lisäksi, että ne ovat mielestäni rumia, vaalea väri suojaisi meilläkin kesähelteillä kuumuudelta.

Kävelimme Plaza del Cabildo -aukiolle, jonka laidalla on mm. kaupungintalo ja Marian taivaaseenastumisen kirkko. Kirkko on rakennettu 1300- ja 1700-luvuilla, ja se on sekoitus monista eri tyylisuunnista. Siinä on mm. goottilaisia, mudejar-, renessanssi- ja barokkityyliä. Aukion laidalta on hieno näköala Guadalete-joen maisemiin.

Vähän ennen yhtätoista matkamme jatkui kohti seuraavaa etappiamme Rondaa, jonne matka kesti vähän toista tuntia. Kävimme ensin viemässä laukkumme ja reppumme Reina-hotelliimme. Sieltä saimme oppaaksemme Jesus-nimisen herran. Vitsikkäästi hän aluksi kehottikin: "Seuratkaa Jesusta!" Rondassa on noin 35000 asukasta, ja kaupungin halkaisee 120 metriä syvä El Tajo -rotko. Eteläpuolella sijaitsee maurien rakentama vanhakaupunki kapeine kujineen ja pohjoispuolen rakennuskanta on uudempaa.

Rondan härkätaisteluareena Plaza de Toros de Ronda on yksi Espanjan vanhimmista, valmistunut vuonna 1785. Vuonna 1572 perustetussa kuninkaallisessa ratsastusakatemiassa Real Maestranza de Caballeria de Rondassa on saanut alkunsa nykyaikainen härkätaisteluperinne. Kävimme ensin areenan yhteydessä olevassa pienessä museon tapaisessa ja sitten itse areenalla.

Ylitimme rotkon "uutta siltaa" (Puente Nuevo) pitkin. Silta ei nyt ihan uusi ole, vaan rakennettu 1700-luvulla. Se on kuitenkin uudempi kuin huomattavasti alempana oleva vanha silta. Puente Nuevo on 98 metriä korkea. Rondan kaupungintalo rakennettiin 1730-luvulla sotilasvankilaksi. Nykyään rakennuksessa toimii kaupungin hallinnon lisäksi poliisiasema ja julkinen kahvila.

Kierroksen päätteeksi menimme lounaalle Abades Ronda -ravintolaan. Puoli neljältä menimme hotelliin lepäämään, että jaksaisimme nauttia päivällisen siellä puoli kahdeksalta.

Maanantai 26.12.2022 - Ronda-Malaga-Helsinki

Laukut pakattuina olimme aamulla kello 8.15 nousemassa bussiin, joka vei meidät Malagan lentokentälle. Olimme siellä hyvissä ajoin ennen pahinta ruuhkaa. Lentokoneemme tuli reilusti myöhässä voimakkaan vastatuulen takia, mutta paluulento sujuikin sitten myötätuulessa joutuisasti. Helsinki-Vantaalle saavuimme ehkä varttitunnin myöhässä aikataulusta pian kuuden jälkeen. Taksitappelun vältimme, koska olimme tilanneet etukäteen noudon.