Keskiviikko 8.6.1994 Aurinkoista

Meillä oli matkaseurana Maija, ja Maijan mies Hasse kuskasi meidät lentokentälle kello 6.20. Lentokone lähti kello 8.30 kohti Düsseldorfia, missä meillä oli välilasku. Sieltä matka jatkui Barcelonaan, jonne laskeuduimme kello 12.50. Barcelonasta oli parin tunnin bussi matka kohteeseemme Tossa de Marin.

Hotelliin päästyämme purimme laukkumme ja lähdimme matkanjärjestäjän tervetulotilaisuuteen kuulemaan käytännön asioihin liittyvää informaatiota. Tilaisuuden jälkeen teimme kävelylenkin rantakadulla ja kävimme syömässä pizzat. Supermarketista kävimme ostamassa juomia, ja loppuillan vietimme hotellissa korttia pelaillen.

Montjuicin (= juutalaisten kukkula) hautausmaa Barcelonassa Hotelli Alaskan huone 132 Kukkaparvekkeita rantakadulla Näkymä rannalta linnoitukselle

Torstai 9.6.1994 Aurinkoista

Torstai oli Tossa de Marin markkinapäivä - ja eikun sinne. Emme kai sieltä mitään ostaneet, kunhan katselimme markkinahumua. Kävimme lounaalla ja söimme mustekalarenkaita ja jauhelihapihvin - ja jälkiruoaksi mansikoita ja kermavaahtoa. Vatsat kylläisinä menimme pelaamaan kierroksen minigolfia, minkä jälkeen Emma kävi hotellin uima-altaassa uimassa.
Kello 16.30 lähdimme kiipeämään ylös Tossa de Marin linnoitukselle. Sieltä avautuu ihan mukavat maisemat.

Kävimme vielä haukkaamassa iltapalaa ja tulimme hotelliin kello 21.30.

Markkinoilla Minigolfia Katukuppila Tästä lähdetään kiipeämään linnoitukselle

Perjantai 10.6.1994 Aurinkoista

Perjantaina osallistuimme matkanjärjestäjän bussiretkelle Montserratin (= sahattu vuori) luostariin ja Barcelonaan. Lähdimme kello 8, ja saimme kuulla matkalla juttua Katalonian historiasta. Itsenäisyyttä ajava liike on yhä voimissaan. Kello 10.20 tulimme luostarialueelle. Kävimme ensin basilikassa katsomassa ihmeitä tekevää mustaa neitsyttä. Se on patsas, joka löydettiin läheisestä luolasta vuonna 1025. Nousimme rinnejunalla ylös ja teimme pienen kävelylenkin upeissa maisemissa.

Kello 12 lähdimme 40 km:n päähän Barcelonaan. Kiertelimme bussilla ja kävimme mm. Olympiastadionilla. Kello 14.00-16.30 meillä oli 'vapaata aikaa' kierrellä jalan. Me suunnistimme ensin hampurilaiselle. Kävelimme sitten Ramblasin toiseen päähän ja sitten tavarataloon ostamaan tuliaisiksi FC Barcelonan pelipaitoja. Jatkoimme bussilla keskeneräiselle Sagrada Familia- kirkolle. Kirkon rakentaminen aloitettiin vuonna 1882, ja se on vielä 'vähän' keskeneräinen.

Tulimme Tossa de Marin hotelliimme kello 19.45. Hetken levähdettyämme lähdimme kaupungille syömään ja teimme sen jälkeen pienen iltalenkin. Kello 23 olimme takaisin hotellissamme.

Montserratin basilika Joan Miron veistos 'Nainen ja lintu' 'Patsas' Ramblas-kadulla Sagrada Familia -kirkko Härkätaisteluareena

Lauantai 11.6.1994 Pilvinen päivä

Lauantai oli pilvinen ja tuulinen päivä. Kävimme aamupäivällä kaupungilla ottamassa selvää bussiaikatauluista Barcelonaan ja haimme Barcelonan karttoja ja esitteitä turistitoimistosta. Lounaaksi kävimme haukkaamassa broileria/ mustekalarenkaita. Iltapäivää vietimme uima-altaan äärellä. Illalla kävimme syömässä paellaa Victor-ravintolassa.

Plaza de les Nacions, Tossa de Mar Tossa de Mar EU:n parlamenttivaalit ovat tuota pikaa Tossa de Mar

Sunnuntai 12.6.1994 Aurinkoista

Tossa de Mar

Sunnuntaina teimme veneretken naapurikaupunkiin Lloret de Mariin, Costa Bravan tärkeimpään turistikaupunkiin. Kaupungissa on vain noin 7000 asukasta, mutta se vaikutti kuitenkin paljon suuremmalta tietenkin suuresta turistimäärästä johtuen. Kävelimme kaupungilla, kävimme välillä oluella/ jäätelöllä ja lounaalla.

Palasimme Tossa de Mariin kello 14.20:n venevuorolla, ja vietimme iltapäivän uima-altaalla. Iltasella kävimme vesiostoksilla ja illallisella El Suizo Adrian -ravintolassa.

Tossa de Marin rannalla Rantabulevardi Uima-altaalla Illallisella

Maanantai 13.6.1994 Aurinkoista

Maanantaina lähdimme 'ulkomaille' eli matkanjärjestäjän retkelle Andorraan. Saimme herätyksen kello 4.50 ja lähdimme matkaan bussilla puoli kuudelta. Saimme hotellista aamiaispaketit mukaamme. Päivän mittaan kertyi ajokilometrejä noin 640. Pidimme puolen tunnin aamiaistauon kello 7 - 7.30 ja nousimme enimmillään 1200 metrin korkeuteen. Matkalla oli myös muutama tunneliosuus, pisin 5 km:n pituinen. Ylitimme Espanjan ja Andorran välisen rajan kello 9.35.

Andorran juttu

Lähdimme Andorrasta paluumatkalle kello 14.30 ja olimme Tossa de Marissa kello 19.15. Kävimme supermarketista ostamassa iltapalaksi juustoja, keksejä, viiniä jne. Nautimme niitä, ja lisäksi keitimme teetä/kaakaota/kahvia.

Fosfaattitehdas Roomalaisten rakentama silta on jäänyt teiden puristukseen. Urgelin uusi luostari

Tiistai 14.6.1994 Aurinkoista

Tossa de Mar - Barcelona

Heräsimme aikaisin ja lähdimme kohti linja-autoasemaa. Tarkoituksemme oli mennä kello 7.40:n bussilla Barcelonaan. Toisin kuitenkin kävi. Emme mahtuneet tuohon bussiin, mutta saimme liput kello 9.40 lähtevään bussiin. Harmittelimme Barcelona-päivämme lyhentymistä ja palasimme hotelliin aamiaiselle.

Kello 9.40 bussi oli vielä harmittavasti 25 minuuttia myöhässä, joten olimme Barcelonassa vasta lähempänä kahtatoista. Tärkeimmät tutustumiskohteemme olivat Picasson museo sekä Gaudin talot ja puisto. Seitsemän tunnin patikoinnin jälkeen lähdimme kello 19:n bussilla Tossa de Mariin.

Riemukaari Montanerin Casa Lleo Morera Gaudin Casa Batlon parvekkeita Gaudin Sadan pylvään sali Güellin puistossa

Keskiviikko 15.6.1994 Aurinkoista

Aamulla ei sitten enää muuta ehtinyt kuin pakata laukut ja valmistautua kotimatkaan. Lentokoneemme lähti Barcelonan kentältä kello 14.35, joten meidän oli lähdettävä Tossa de Marista jo kello 10.15. Nyt, kuten menomatkallakin, meillä oli välilasku Düsseldorfissa, mikä viivästytti matkantekoa. Laskeuduimme Helsinki-Vantaalle kello 20.50.

Lähtötunnelmissa hotelli Alaskan edessä Barcelona-Helsinki Odottelua Düsseldorfissa