Malesia (ja Singapore) 18.12.1990 - 2.1.1991

Aurinkomatkat: Malesian kiertomatka
Matkaseurue: Emma, Aino, Päivi ja Markku

HUOM! Klikkaamalla kuvaa pääset kuvien selaukseen.

Tiistai 18.12.1990 - Helsinki-Penang

Koneemme lähti Helsinki-Vantaalta kello 21.15. Onnistuimme vaihtamaan koneessa istumapaikat ikkunapaikkoihin ja vielä niin, että saimme käyttöömme kolme penkkiä. Näin ollen Emmalla oli ruhtinaallisesti tilaa nukkua!

Keskiviikko 19.12.1990 - Penang

Laskeuduimme Penangin kentälle kello 15. (Suomen aikaa kello 9). Bussi oli ryhmäämme vastassa ja vei meidät City Bayview -hotelliin. Hotellissa pidettiin lyhyt tervetulo- ja infotilaisuus.

Levähdimme hetken ja lähdimme kävelylle kaupunkiin kello 18. Tämä oli matkallamme ainoa tilaisuus tutustua Georgetowniin, koska matkamme jatkui jo seuraavana aamuna. Huomiomme kiinnittyi eri uskontokuntien palvontapaikkoihin. Näytti siltä, että muslimien moskeijat, kristittyjen kirkot sekä hindujen ja buddhalaisten temppelit ovat sulassa sovussa lähes vieri vieressä.

Hotelliin palattuamme kävimme päivällisellä buffet-ravintolassa, minkä jälkeen yritimme saada unen päästä kiinni. Kello 23 Suomessa oli vielä iltapäivä, joten ei se niin helppoa ollut.

Torstai 20.12.1990 - Penang-Kuala Lumpur

Saimme herätyksen kello 7, ja bussi lähti viemään meitä puoli yhdeksältä kohti Kuala Lumpuria. Ylitimme vuonna 1985 valmistuneen Penangin sillan, joka on Aasian pisin (13,6 km).

Pidimme ensimmäisen tauon Taipingin puistoalueella. Taiping oli ennen Perakin sulttaanikunnan pääkaupunki ja tinakaivosten keskus. 1890-luvulla eräs intialainen kaivostarkastaja muutti entisen tinakaivannon tekojärveksi ja perusti sen ympärille puiston.

Kuala Kangsar on nykyinen sulttaanin kaupunki. Siellä näimme komean Ududiahin moskeijan sekä sulttaanin palatsin. Malesian kuningas vaihtuu viiden vuoden välein sulttaanien vuorotellessa. Nyt oli Perakin sulttaanin vuoro olla kuningas.

Ipohin kaupungin ulkopuolella on buddhalaistemppeleitä, jotka on tehty luonnon muovaamiin luoliin. Suurimpien luolien eteen on rakennettu terasseja ja pagodeja.

Lounastimme Royal Casuarina-hotellissa Ipohin kaupungissa. Pidimme vielä yhden kahvitauon eräässä valtion motellissa Slim River-nimisessä paikassa ennen kuin tulimme Malesian pääkaupunkiin Kuala Lumpuriin kello 19.10.

Odottelimme jonkin aikaa laukkujen toimittamista huoneeseen, ja lähdimme sitten kaupungille. Kävimme mm. hampurilaisella. Hampurilaisateria juomineen ja ranskalaisineen maksoi MYR 3,40, mikä oli markoissa 4,50. Saattoi olla maailman halvin mäkkiateria. Hotelliin palattuamme kävimme ottamassa yömyssyt baarissa.

Perjantai 21.12.1990 - Kuala Lumpur

Päivän ohjelmassa oli Kuala Lumpurin kaupunkikierros. Jam-moskeija on rakennettu paikalle, jossa Kuala Lumpur perustettiin. Moskeijan ympärille on rakennettu pilvenpiirtäjiä, ja se näyttääkin hukkuvan niiden jalkoihin.

Siirtomaavallan ajasta muistuttaa Selangor Club. Krikettikentän laidalla on 138 m korkea lipputanko. Sulttaani Abdul Samadin rakennus lienee Kuala Lumpurin kuvatuin. Brittiläiset rakensivat sen vuonna 1897 hallintorakennukseksi. Sittemmin siellä toimi posti ja nykyään se on Korkein oikeus. Seitsemää pyssymiestä esittävä pronssinen kansallismonumentti paljastettiin vuonna 1966.

Kerrotaan, että britit ottivat huomioon rautatieaseman lujuuslaskelmia tehdessään, että katon on kestettävä kahden metrin lumitaakka. Parlamenttitalo on 18-kerroksinen torni, joka on yhdistetty kahdella käytävällä kolmikerroksiseen rakennukseen. Kävimme veistospuistossa, johon on kerätty kaakkois-Aasian veistostaidetta.

Valtion moskeija (Masjid Negara) on vuonna 1965 valmistunut modernia arkkitehtuuria edustava Kuala Lumpurin pääpyhäkkö. Istana Negara, Kansallispalatsi, on kuninkaan virallinen residenssi. Kansallismuseossa tutustuimme mm. malaji-kulttuuriin ja kruununkalleuksiin. Viimeinen kohteemme ennen hotellille palaamista oli Thean Houn kiinalaistemppeli. Temppeli on suuri ja koristeellinen, ja siinä on yhdistetty perinteistä ja modernia arkkitehtuuria. Temppelissä kuvattiin parhaillaan musiikkivideota, jossa esiintyi punaisiin pukeutuneet nainen ja mies.

Palasimme kaupunkikierrokselta kello 12.40 ja käväisimme uima-altaassa. Sitten nälkä jo kurnikin vatsassa ja menimme kaupungille. Kävimme syömässä lampaankyljyksiä ja grillilautasen. Kiertelimme kaupoissa ja ostimme kirjoja.

Lepäilimme hotellissa ja lähdimme illalla puoli kahdeksalta kaupungille. Aino osti Emmalle joululahjaksi kameran ja barbin. Iltapalaksi söimme KFC:ssä kananpalasia ja ranskalaisia. Valokuvasimme jouluvalaistua kaupunkia.

Lauantai 22.12.1990 - Kuala Lumpurin ympäristö

Lähdimme yhdeksältä tutustumaan Kuala Lumpurin lähistöllä oleviin nähtävyyksiin. Aloitimme eläintarhasta, jossa vietimme 1,5 tuntia. Erikoisimpiin eläimiin kuuluivat krokotiilit, sarvilinnut, tapiirit, piikkisiat ja gibbonit.

Jatkoimme Selangorin tinatehtaalle, josta ostimme pienen maljakon. Ajoimme sitten Batun luolatemppelille. 13 km Kuala Lumpurista pohjoiseen sijaitsevat luolat löydettiin 1800-luvun loppupuolella. Komeimpaan, 100 m korkeaan luolassa on hindutemppeli, ja sinne johtaa 272 porrasta. Temppeli on tammi-helmikuussa vietettävän Thaipusam-juhlan keskus. Juhlan viettoon liittyy ällöttäviä piirteitä lävistyksineen, ja sen vietto onkin kielletty monissa maissa. Palattuamme alas temppelistä maistui raikas kookosjuoma suoraan pähkinästä.

Olimme hotellissa kello 13.40 ja lähdimme saman tien syömään broileriateriat. Vatsat kylläisinä menimme käsityömuseoon, jonka yhteydessä oli tietenkin myös myymälä. Sitten oli taas virkistäydyttävä uima-altaassa.

Kello 19.30 lähdimme iltaretkelle Yazmin-ravintolaan. Aterian lomassa saimme seurata kansantansseja ja malaijilaisia häämenoja. Palasimme hotellille kello 22.

Sunnuntai 23.12.1990 - Kuala Lumpur-Malakka

Jätimme sunnuntaiaamuna Kuala Lumpurin taaksemme ja lähdimme kohti Malakkaa, joka on Malesian vanhin kaupunki. Pysähdyimme öljypalmuviljelmällä. öljypalmu on Malesian toiseksi tärkein viljelykasvi kumipuun jälkeen. Malesia tuottaa 60% maailman palmuöljystä. Hedelmämallon ja siementen öljyä käytetään saippuan valmistukseen sekä jalostetaan kasvisöljyksi. Vierailimme tyypillisessä malaiji-talossa, joka on rakennettu tolppien päälle.

Seuraava tutustumiskohteemme oli kumipuumetsä. Kumipuu alkaa tuottaa maitiaisnestettä (lateksia) noin 5-7 vuoden iässä ja lopettaa tuotannon noin 35-vuotiaana. Yhdestä viillosta saadaan noin 1,5 dl nestettä, josta taas valmistetaan kautsua eli raakakumia sekoittamalla siihen esim. muurahaishappoa.

Malakkaan tultuamme teimme kävelykierroksen kaupungilla. Kävimme mm. Cheng Hoon Tengin kiinalaistemppelissä, jonka arvellaan olevan vanhin kiinalaistemmpeli Kiinan ulkopuolella. Se rakennettiin vuonna 1645 Kiinasta tuodusta materiaalista.

Malakan keskustan vanhoille rakennuksille tyypillinen väri on punainen ja arkkitehtuurikin yllättää. Se on peräisin 1600- ja 1700-lukujen hollantilaisilta. Portugalilaisten vallattua Malakan 1500-luvun alussa se linnoitettiin, mutta sen ajan rakennelmista on enää jäljellä yksi portti.

Kävimme lounaalla My Place-nimisessä thai-ravintolassa, minkä jälkeen menimme hotelliin. Ja mikäs olisikaan ollut virkistävämpää kuin pulahdus uima-altaaseen.

Sitten olimmekin taas valmiita palaamaan kaupungille. Kävimme katsomassa Prinsessa Hang Li Pohn kaivoa, jota myös Kuninkaan kaivoksi kutsutaan. Kaivo on peräisin 1400-luvulta, ja siitä on kerrottu monta tarinaa. Bukit China on suurin kiinalainen hautausmaa Kiinan ulkopuolella, ja se on rakennettu tyypillisesti kukkulan rinteeseen. Päätimme sitten ottaa jalkojamme säästääksemme riksakyydin takaisin hotellille. Illalla kävimme syömässä hotellin Taming Sari-ravintolassa kunnon pihvi-illallisen.

Maanantai 24.12.1990 - Malakka-Singapore

Seuraavana ohjelmassamme oli parin päivän ulkomaan keikka. Nautittuamme aamiaisen ylenpalttisesta aamiaispöydästä lähdimme kahdeksalta kohti Singaporea.

Pysähdyimme matkan varrella olevalle keramiikkatehtaalle. Sen polttouuni on yli 50 metriä pitkä, ja sinne mahtuu yhdellä kertaa noin 2000 esinettä poltettavaksi 1400 asteessa. Täällä oli myös erikoinen mosaiikein koristeltu käymälä.

Nautimme lounaan Johor Bahrussa. Johor Bahru on Malesian eteläkärjessä, ja sieltä johtaa silta Singaporeen. Selviydyimme Singaporen tullista sutjakkaasti noin kello 14.30.

Singapore

Torstai 27.12.1990 - Singapore-Kuching

Koneemme oli lähtenyt Singaporesta kello 9, ja olimme Kuchingissa Borneolla kello 10.20. Ennen hotelliin menoa teimme Kuchingin kiertoajelun, jonka aikana näimme kaupungin tärkeimmät nähtävyydet ja kävimme Sarawakin museossa.

Kävimme majoittautumassa Holiday Inn-hotellissa ja lähdimme talsimaan kaupungille. Kävelimme jokivarressa, kävimme mm. Tua Pek Kongin kiinalaistemppelissä sekä syömässä KFC:ssä.

Perjantai 28.12.1990 - Kuching-Skrang-joki

Lomareissumme kohokohta lähestyy. Lähdimme kello 9 bussilla 230 km:n päähän Skrang-joelle. Pidimme ensimmäisen tauon Serianin kylässä, missä söimme lounaan ja seurasimme kiinalaisten häiden juhlintaa.

Sitten jouduimmekin sinne, missä pippuri kasvaa. Kuulimme sellaisenkin ihmeen, että valkopippuri ja mustapippuri ovat sama kasvi. Kypsästä pippurista liotetaan punainen kuori pois, kuivataan ja näin saadaan valkopippuria. Raaka pippuri on väriltään vihreä, ja kun se kuivataan, väri tummuu ja saadaan mustapippuria. Siellä kasvoi myös kaakaota. Valkoisen kaakaohedelmälihan sisällä on siemeniä eli kaakaopapuja, joista suklaa valmistetaan.

Tie oli loppumatkasta surkeaa, mutta kovasti siellä tehtiin töitä tien parantamiseksi. Ties vaikka se saataisiin joskus päällystetyksi.

Tulimme ennen pitkää Skrang-joelle, josta matkamme jatkui piiitkillä ja kapeilla moottoriveneillä pitkin matalaa jokea majapaikkaamme Ibanien Mejong-longhouseen. Talo oli todella aika pitkä. Hyttysverkoin eristetyillä kahden hengen lavereilla nukkuisimme seuraavan yön. Ennen sitä meillä oli kuitenkin ohjelmantäyteinen iltapäivä ja ilta.

Menimme uudelleen veneisiin ja ajoimme aika matkan ennen kuin rantauduimme viidakkokävelylle. Oli lämmin, ja ilma oli todella kosteaa. Hiki virtasi noroina. Halukkaat virkistäytyivät retken jälkeen uimalla joessa, toiset kävivät vain suihkussa.

Sitten oli ruokailun aika. Joillekin tottumattomille lattialla maton päällä tapahtunut ruokailu tuotti tuskaa, mutta tuskin kukaan jäi nälkäiseksi. Ruokailun jälkeen avattiin "matkamuistomyymälä" eli Ibanit myivät käsitöitään. Myöhemmin he esittivät perinteisiä tanssejaan ja musiikkiaan, joka oli kieltämättä jokseenkin yksitoikkoista. Saimme vielä iltateet. Istuskelimme ja sulattelimme päivän kokemuksia ennen kuin kiipesimme lavereillemme nukkumaan.

Lauantai 29.12.1990 - Skrang-joki-Kuching

Hyvin tai huonosti tai hyvin huonosti nukutun yön jälkeen heräsimme kukon lauluun - ja kukonlaulun aikaan. Myös koirat muistivat haukkua.

Aamiaisen jälkeen harjoittelimme puhallusputkella ampumista. Maalina oli puun runkoon kiinnitetty puun lehti. Vielä ennen lähtöämme pantiin kaksi kukkoa tappelemaan, mitä ei ollut kovin kiva seurata. Puoli yhdeksältä pakkauduimme jälleen veneisiin ja jätimme ibanien kylän taaksemme.

Reilun puolen tunnin kuluttua olimme paikalla, jossa bussimme odotti. Ajelimme noin 1,5 tuntia ja pidimme jaloittelutauon. Näimme sivetin, mutta koska se oli kytketty lyhyen narun päähän, se ei paljoa naurattanut. Pysähdyimme lounaalle Serianiin noin kello 13.

Saavuimme Kuchingiin ja tuttuun hotelliimme pian kello 15:n jälkeen, ja kello 17 lähdimme kävelemään kaupungille. Kuvasimme kaupungin tunnusta eli isoa kissapatsasta. Iltapalaksi kävimme haukkaamassa erittäin tuliset pizzat Pizza Hutissa. Kävimme myös ostoksilla, ja mukaan tarttui t-paitoja, farkut ja seinävaate.

Sunnuntai 30.12.1990 - Kuching-Pangkor

Lähdimme hotellilta puoli yhdeksältä lentokentälle, ja lentomme Kuchingiin lähti kymmeneltä. Teimme välilaskun Johor Bahrussa, ja vajaan kolmen tunnin kuluttua olimme Kuala Lumpurissa.

Kuala Lumpurista oli usean tunnin bussimatka Lumutiin, jonka edustalla olevalle Pangkorin saarelle menimme lautalla. Lumutissa meillä oli aikaa käydä paikallisilla markkinoilla ennen lautan lähtöä kello 18.30.

Pangkorilla hotellimme oli Pan Pacific Resort, eikä saarella muita korkeatasoisia majapaikkoja ollutkaan. Kello 21 nautimme ryhmän kanssa yhteisen illallisen hotellissa.

Maanantai 31.12.1990 - Pangkor

Vuoden viimeinen päivä kului rentoutumisen merkeissä. Osallistuimme kuitenkin mainion oppaamme järjestämään leikkimieliseen suunnistuskisaan, jossa rastit olivat hotellialueella.

Rannalla ihmettelimme pienenpieniä hiekkapalleroita ja niiden joukossa olevia reikiä. Ne oli aikaansaanut pieni hiekkakuplarapu. Ravut jäävät nousuveden aikana hiekan sisään. Laskuveden aikaan ne nousevat hiekan pinnalle ja "siivilöivät" hiekkaa suukappaleidensa läpi. Ne syövät planktonia ja jättävät käsitellyn hiekan pieniksi palloiksi, jotka peittävät rannan.

Illalla hotelli oli järjestänyt tavallista juhlavammat puitteet illalliselle, ja pöydät notkuivat herkuista.

Tiistai 1.1.1991 - Pangkor

Uudenvuodenpäivänä teimme taksilla kierroksen pikkuisen saaren ympäri. Kävimme mm. veneveistämöllä, kiinalaisessa puutarhassa ja vuonna 1670 rakennetulla hollantilaisella linnoituksella. Linnoituksen lähellä on "tiikerikivi" eli Batu Bersurat, johon on kaiverrettu kuvioita. Paikalliset jopa uskovat sen olevan elävä kivi ja että se kasvaa vuosien kuluessa. On edelleen mysteeri, kuka kaiverrukset on tehnyt.

Loppupäivä kului lekotellessa.

Keskiviikko 2.1.1991 - Pangkor-Penang-Helsinki

Saimme herätyksen kello 6 ja lähdimme hotellista kello 7. Lautta Pangkorista Lumutiin lähti kello 7.30. Bussi oli meitä satamassa vastassa, ja lähdimme ajelemaan kohti pohjoista.

Pysähdyimme matkan varrella maistelemaan duriania ja jakkihedelmää. Rambutaaniin olimme tutustuneet jo Borneossa.

Tulimme Penangiin ja tuttuun City Bay View-hotelliimme kello 13 ja nautimme lounaan, minkä jälkeen ajelimme lentokentälle. Lentomme Helsinkiin lähti tunnin myöhässä kello 17.30. Kävimme tankkaamassa Bangkokissa, jossa viivyimme 1,5 tuntia. Laskeuduimme Helsinki-Vantaalle torstain puolella kello 01.30 Suomen aikaa (7.30 Malesian aikaa).