Taiwan 10.-22.4.2024

Olympia: Taiwanin kiertomatka
Matkaseurue: Aino ja Sirkka

HUOM! Klikkaamalla kuvaa pääset kuvien selaukseen.

Kiinankielisten paikkojen ja henkilöiden nimien translitterointi vaihtelee suuresti eli tässä sekä kuvateksteissä olevat nimet eivät ole ainoita "oikeita" kirjoitusasuja.

Keskiviikko 10.4.2024 - Helsinki-Istanbul

Airport Taxi tuli hakemaan meitä kello 16.30, ja meillä oli hyvin aikaa lähtöselvityksen, turvatarkastuksen ja passintarkastuksen jälkeen nauttia lähtökahvit. Lennon TK1764 lähtöaika oli 19.30. Vajaan neljätuntisen lennon jälkeen laskeuduimme Istanbuliin.

Torstai 11.4.2024 - Istanbul-Taipei

Jatkolento TK024 Taipeihin lähti runsaan tunnin odottelun lälkeen kello 01.45. Torstaipäivä katosi huomaamatta, kun perille Taipeihin tullessamme olikin jo ilta. Viiden tunnin aikaero teki tehtävänsä.

Tulimme Riviera-hotelliimme puoli kahdeksan maissa, ja saimme huoneen viidennestä kerroksesta. Mukaamme huoneeseemme saimme eväspaketin, josta saimme iltapalaa teen kanssa nautittavaksi. Huone oli muuten ihan kelvollinen, mutta siellä ei ollut kahvipöytää eikä kirjoituspöytää. Tee/kahvi nautittiin siten jaetulta yöpöydältä sängyllä istuen.

Perjantai 12.4.2024 - Taipei-Tainan

Aamulla sujautimme illalla/yöllä tarvitsemamme tavarat takaisin matkalaukkuun, koska matka jatkuisi junalla iltapäivällä. Lähdimme hotellilta kello 10.20. Bussi vei meidät kaupungintalon luo, josta kävelimme Taipei 101 -torniin.

Taipei 101 on 508 metriä korkea torni, joka rakennettiin 1999-2004. Se oli maailman korkein rakennus vuoteen 2010 asti, jolloin valmistui Burj Khalifa Dubaihin. Taipei 101:ssä on 106 kerrosta, joista viisi on maan alla. Tornissa oleva viritetty massavaimennin pitää huolen siitä, että torni pysyy pystyssä, vaikka maa järisisikin tai taifuuni puhaltelisi. Maanjäristyksiä ja hirmumyrskyjä Taiwanissa on tuon tuosta. Tornissa on näköalatasanteen lisäksi myymälöitä ja toimistoja.

Nautimme lounaan Taipei 101:n alakerrassa sijaitsevassa suositussa Din Tai Fung -ravintolassa. Se on kuuluisa erilaisista höyrytetyistä nyyteistä eli xiaolongbaoista, joissa on yleensä sisällä kasviksia, rapuja tai porsaanlihaa. Seurasimme monia näppäriä sormia, jotka nyyttejä rypyttivät. Meillä oli paikkaan pöytävaraus, joten 15 minuutin jonotus riitti. Normaali jono oli 65 minuutin pituinen.

Bussi vei meidät Sun Yat-Senin muistohallin luo. Sun Yat-Sen (1866-1925) oli Kuomintang-puolueen perustaja ja Kiinan tasavallan ensimmäinen presidentti. Matkamme jatkui yllättäen kävellen ja metrolla käsimatkatavaroita yli 30 asteen helteessä kantaen. Käsitykseni oli, että pääsemme bussilla rautatieasemalle ja olin pakannut sen mukaisesti laukut ja repun.

Luotijuna lähti Taipeista kello 15.51, ja olimme Tainanissa kello 17.18. 308 km:n matka kesti siis 1h27min. Tainanissa ajelimme suoraan päivälliselle hotpot-ravintolaan, jossa kypsyttelimme ruokamme pöydän yhteisessä padassa.

Kello 20:n korvilla olimme hotelli Evergreen Plazassa, jossa taisi olla matkamme ainoa huone, joka oli normaalisti sisustettu pöydillä ja tuoleilla.

Lauantai 13.4.2024 - Tainan-Kaohsiung

Taiwanin entisessä pääkaupungissa Tainanissa on lukuisia temppeleitä ja jäänteitä hollantilaisajasta. Päivä kului näihin tutustuessa. Lähdimme hotellista kymmeneltä, ja ensimmäinen kohteemme oli Tainanin kaupunginmuseo ja Koxingan pyhättö.

Museo oli aikaisemmalta nimeltään Koxingan museo, ja hänen pyhättönsä on uuden museorakennuksen yhteydessä. Koxinga on väännös sanasta Guoxingye, joka tarkoittaa "keisarillisen sukunimen herraa", jonka nimen Ming-keisari antoi Zheng Chenggongille. Vuonna 1661 Koxinga karkoitti hollantilaiset Taiwanista. Museossa on noin 5500 esinettä esihistorialliselta ajalta aina nykypäivään asti.

Toinen kohteemme oli kungfutselaistemppeli. Se rakennettiin Tainaniin vuonna 1666. Ennen korkeakoulujärjestelmän tuloa kungfutselaiset temppelit olivat tärkeitä akateemisen koulutuksen keskuksia. Temppeli on kokenut yli 30 tuhoa sotien ja maanjäristysten seurauksena. Nykyinen rakennus on japanilaiskaudelta vuodelta 1917.

Seuraavaksi käväisimme Taiwanin kulttuuriministeriön ylläpitämässä kirjallisuusmuseossa. Museo on toiminut vuodesta 2003 lähtien entisessä Tainanin prefektuurin hallintorakennuksessa. Rakennus on vuodelta 1916. Sitä on laajennettu uudella osalla niin, että osa julkisivusta on laajennusosan sisäseinänä.

Nautimme lounaan Hain evä -nimisessä ravintolassa. Toivoa sopii, ettei pöytäämme tuotu keitto ollut haineväkeittoa. Hain evät leikataan usein eläviltä hailta, jotka operaation jälkeen vapautetaan takaisin mereen.

Anping Kaitai Tianhou on Mazu-jumalattarelle omistettu temppeli. Mazu on meren jumalatar ja kalastajien suojelija. Temppelissä valmisteltiin kulkuetta, joka palautti pienemmän temppelin jumalpatsaat takaisin paikoilleen. Ne olivat olleet täällä päätemppelissä "keräämässä voimia".

Zeelandia on pieni museo hollantilaisten rakentaman linnoituksen lähellä. Puolustuslinnoitus valmistui vuonna 1634, ja muurista on pieni pala jäljellä. Kävimme katsomassa Chihkan-tornia. Chikanlou oli hollantilaisten miehitysaikana hallintokeskus. Vuonna 1661, kun kenraali Zheng Chenggong eli Koxinga karkoitti hollantilaiset, Chikanlou eli Provintia muutettiin kuvernöörin palatsiksi.

Pari temppeliä piti vielä katsastaa ennen kuin matka jatkui etelään kohti Kaohsiungin kaupunkia. Ilmassa alkoi olla jo temppeliväsymystä, joten ei niistä sen enempää.

Runsaan tunnin ajomatkan jälkeen olimme Kaohsiungissa. Ihmettelimme betelpähkinäbaarien määrää ja kävimme päivällisellä. Kello 20 olimme yhden tuolin huoneessamme Howard Plaza -hotellissa.

Sunnuntai 14.4.2024 - Kaohsiung

Lähtö hotellista oli kello 9.40. Suunnistimme ensin katsomaan paketissa olevia Lohikäärmeen ja Tiikerin pagodia. Seitsemänkerroksiset pagodat rakennettiin vuonna 1976 Lotus-tekojärvelle. Pagodille johtaa siksakkimainen silta. Rannalla on Cih Ji -palatsi vuodelta 1719. Se on taolaisen lääketieteen jumalan eli keisari Baoshengin palvontapaikka. Lähellä on myös Kevään ja Syksyn paviljongit vuodelta 1953. Järvessä on paljon kilpikonnia, ja kannan kasvu on alkanut huolestuttaa. Kilpikonnakanta on saanut alkunsa lemmikeistä, jotka ihmiset ovat tuoneet järvelle.

Lotusjärveltä lähdimme noin 30 km:n päässä kaupungista olevaan Fo Guang Shanin buddhamuseoon. Luostaria alettiin rakentaa vuonna 1967, ja museo avattiin yleisölle joulukuussa 2011. Museossa on sali, jossa jadesta veistetyn makaavan buddhan yläpuolella säilytetään museon tärkeintä aarretta eli lipasta, jossa on yhden buddhan hampaan jäännös. Salissa on ehdoton valokuvauskielto... Vuonna 1998 Hsing Yun matkusti Bodh Gayaan Intiaan, ja Kunga Dorje Rinpoche uskoi hänelle hampaan jäännöksen. Kävimme ensin kasvisravintolassa lounaalla ja kiersimme sen jälkeen alueella. Kahdeksan pagodaa reunustaa nurmikenttää, jonka toisessa päässä on museo ja 130 metrin korkuinen buddhapatsas.

Ajelimme takaisin Kaohsiungiin ja tunnelin läpi Cijin-saarelle. Bussi jätti meidät hiekkarannalle, josta kävelimme lautalle. Matkalla kävimme kurkkaamassa Mazu-jumalan temppeliä ja kokoonnuimme 7-Eleven -liikkeeseen virvokkeelle. Muutaman minuutin lauttamatka vei meidät takaisin pääsaarelle. Vähän turhalta tuntui vierailu tuolla saarella.

Lauttarannasta jouduimme kävelemään bussillemme aika tovin, koska katuja oli suljettu autoliikenteeltä viikonloppuna. Seuraava kohteemme oli Pier-2, mutta sekään ei oikein innostanut. Sitten porukat jakautuivat kahtia. Toiset lähtivät kävelemään yömarkkinoille ja jotain komeaa metroasemaa katsomaan. Me lähdimme bussilla suoraan hotellille, olihan kello jo 18.

Maanantai 15.4.2024 - Kaohsiung-Chihpen

Laukut oli jälleen pakattu ja matka jatkui itärannikolle. Sovittu lähtöaika oli kello 10, mutta yksi matkalainen puuttui joukosta. Hänkin ilmestyi paikalle varttitunnin kuluttua, kun matkanjohtaja oli ensin herättänyt hänet, ja niin pääsimme lähtemään.

Reitti kulki ensin länsirannikkoa seuraten etelään Fonggangiin asti. Matkan varrella oli paljon altaita, joissa viljeltiin mereneläviä. Sähkökäyttöiset siipipyörävekottimet pyörivät vettä hapettamassa. Maistelimme vesipähkinöitä (Trapa natans), joka on yksivuotinen, matalassa vedessä kasvava vesikasvi. Mangoviljelmillä hedelmät kypsyivät valkoisissa pusseissa, jotka estävät hedelmien joutumisen parempiin suihin ennen aikojaan.

Fonggangissa käännyimme sisämaahan ja kohti itärannikkoa. Ohitimme mm. Danlu-kylän. Kylä syntyi alkuperäiskansojen muuttoliikkeestä vuonna 1924. He asuivat alun perin Mudanlushessa ja Jiaxinlushessa. Taiwanin valtio tunnustaa 16 eri alkuperäiskansaa, jotka asuvat pääasiassa Taiwanin sisämaan vuoristossa.

Itärannikolle tultuamme pysähdyimme pian lounastamaan Dawu-kylä;ssä. Maistelimme mm. trooppisissa vesissä elävää huotrakalaa (Trichiurus lepturus). Lounaspaikkamme oli ihan kalastussataman vieressä.

10000 asukkaan Taimalissa kolmannes asukkaista kuuluvat amis- tai paiwan-alkuperäiskansoihin. Kylä syntyi 1000 vuotta sitten, kun paiwanilainen esi-isä Da Ma muutti paikalle. Legendan mukaan kylää kutsuttiin "auringonnousun kyläksi". Nyt kylän tunnuksena oli sokeriannoonaa pitelevä kissa. Kylän ympäristössä viljeltiin tätä hedelmää, ja mekin saimme siitä maistiaisia.

Hotelli Royal Chihpen sijaitsee "kuumien lähteiden, Jhihbenin virkistysalueen, jadenvihreiden metsien ja rikkaan luonnon monimuotoisuuden ympäröimänä". Tulimme hotelliin kello 15.10, ja meillä olisi ollut peräti kaksi tuntia aikaa nauttia tästä kaikesta. Hyvä, kun ehti istahtaa ja levähtää huoneessa, kun jo piti lähteä päiväliselle. Sama alituinen kiire joka päivä. Jos olisi lähdetty aamulla esimerkiksi kahdeksalta liikkeelle, olisi ehtinyt nauttia ympäristöstäkin edes vähän aikaa.

Tiistai 16.4.2024 - Chihpen-Hualien

Lähdimme liikkeelle jo yhdeksältä, mikä oli tällä matkalla poikkeuksellisen aikainen lähtö. Reittimme kulki itärannikkoa seuraten pohjoiseen päin.

Joka vuosi taifuunit tuovat rannoille suuret määrät ajopuita, joista taiteilijat rakentavat teoksia kaunistamaan rantoja. Vuoteen 2022 asti puita sai kerätä vain valtion luvalla tietyistä paikoista, mutta nyt se on kaikille luvallista ranta-alueilla. Teoksia näkyikin rannoilla runsaasti.

Lehmistä ja apinoista varoittavia liikennemerkkejä näkyi tämän tästä, mutta kumpiakaan emme bonganneet koko matkalla.

Puoli yhdeltätoista tulimme Sanxiantain merilohikäärmesillalle, jossa on 320 rappusta ja joka johtaa saarelle, jossa on kolme isoa kiveä. Ne ovat synnyttäneet legendan kolmesta pyhästä miehestä, jotka tapasivat täällä. He olivat syntyneet eri vuosisadoilla, mutta koska taikapersikka oli tehnyt heistä kuolemattomia, heidän oli mahdollista tavata. Pääsaaren puolella lauleli taiwaninbulbuli.

Lounastimme Gravel Beachillä olevassa ravintolassa. Samalla kohdalla on Baxianin kivikautiset luolat. Ne ovat syntyneet meriveden kaivertamina, vaikka ovat nyt noin 100 metrin korkeudessa.

Pian ylitimme Kravun kääntöpiirin ja poistuimme näin tropiikista. Pysähdyimme kuvaamaan Jing Pun maamerkkiä, joka on pystytetty kääntöpiirille. Täällä siis aurinko paistaa kohtisuoraan kesäpäivänseisauksen aikaan.

Vähän kello kolmen jälkeen tulimme Lakeshore Hualien -hotelliin. Huoneemme oli mallia De Lux Family. Se tarkoitti, että huoneessa oli kaksi parivuodetta, yksi noin 40 cm korkea pöytä ja neljä matalaa istumatyynyä. Ei ollut oikein meidän vartaloille sopiva sisustus. Pyysimme edes tuoleja, joilla voisi istua, ja saimme illalla yhden muovisen kylvetystuolin. Siinä sitten vuorottelimme.

Keskiviikko 17.4.2024 - Hualien

Alkuperäisen ohjelman mukaan vuorossa olisi retki Tarokon rotkoon. Viikkoa ennen matkalle lähtöämme tapahtui kuitenkin lähistöllä voimakas maanjäristys, joka aiheutti vakavan kivivyöryvaaran rotkon alueella. Rotko suljettiin ja saattaa pysyä suljettuna koko vuoden loppuun saakka. Harmillista, kun olin pitänyt Tarokoa koko matkan pääkohteena. Tilalle ei löytynyt minkäänlaista luontokohdetta, vain lisää temppeleitä...

Tutustuimme ensin merenjumala Mazulle pyhitettyyn Gangtianin temppeliin. Temppeli on tavallista isompi ja useampikerroksinen. Temppelissä on myös muiden suosittujen buddhalaisten ja taolaisten jumalien patsaita, mikä ei ole tavatonta Taiwanissa.

Pine Garden on vuonna 1943 rakennettu japanilaisten sotilaiden asuinalue. En oikein ymmärtänyt paikan viehätystä, mutta olihan siellä muutamia vanhoja lahoamispisteessä olevia mäntyjä, joiden oksat oli tuettu.

Ji'an Qingxiun buddhalaistemppeli rakennettiin 1917 japanilaismiehityksen aikana, jolloin japanilaisia kannustettiin muuttamaan Taiwaniin ja erityisesti tälle alueelle. Temppeli kärsi laiminlyönnistä japanilaisten lähdön jälkeen. Se tunnustettiin lopulta tärkeäksi historialliseksi kohteeksi vuonna 1997. Se kunnostettiin ja avattiin yleisölle vuonna 2003. Temppelissä on kehoitus pestä kädet temppeliin astuttaessa, mutta nyt vesijohto oli vaurioitunut parin viikon takaisessa maanjäristyksessä, ja pesupaikka oli poissa käytöstä.

Ajelimme lounaalle trukuheimolaisten kylään. Siellä oli tiellä menossa kyläläisten seremonia, jota hetken seurasimme. Tarokon rotko on saanut trukuista nimensä, ja ravintola olikin lähellä rotkoon johtavan tien haaraa. Trukujen erikoisuutena meille tarjottiin bamburiisiä. Riisi kypsennetään bambun sisällä, ja se saadaan ulos, kun bambu halkaistaan iskemällä se kiveä vasten. Trukuperheen emäntä piti ravintolaa ja isäntä on taiteilija, jonka töitä on näytteillä ravintolan sivurakennuksessa.

Lounaan jälkeen ajelimme entisen olutpanimon alueelle rakennettuun kulttuurin ja luovan teollisuuden keskukseen, joka koostuu kaikkiaan 26:sta yli 100-vuotiaasta rakennuksesta. Niissä kuulemma järjestetään näyttelyitä ja tapahtumia. En kyllä ymmärtänyt vierailumme pointtia, koska me vain istuimme siellä hetken kahvilassa ja lähdimme pois. Ilmeisesti siellä ei nyt ollut mitään näyttelyitä eikä tapahtumia... Onneksi kuitenkin näimme ruohikolla tepastelevat etelänhämyhaikaran ja töyhtömainan.

Kello viiden jälkeen havahduimme hotellihuoneessamme telkkarin keinuntaan ja huoneen huojumiseen. Pian tulikin puhelimiin ilmoitus maanjäristyksestä, jonka magnitudi oli 5,2. Sen keskus oli 16 km etelään Hualienistä.

Torstai 18.4.2024 - Hualien-Taipei

Torstai oli jälleen matkapäivä. Alkuperäisen matkaohjelman mukaan meidän piti ajella bussilla Taipeihin. Tie oli kuitenkin vaurioitunut aikaisemmassa maanjäristyksessä niin pahoin, että se oli kokonaan poissa käytöstä. Bussi vaihtui junaan. Juna lähti Hualienistä kello 9.45 ja oli Taipeissa kello 12.10.

Taipeissa ensimmäinen ohjelmanumero oli lounastaminen ilmeisen kuuluisassa nuudeliravintolassa Tian Xia San Juessa. Ravintolassa oli käynyt julkkiksia ennen meitä. Siitä oli todisteina kehystetyt nimikirjoitukset seinällä.

Tšiang Kai-šekille on rakennettu komea muistohalli, jossa vierailimme ja seurasimme vahdinvaihtorituaalia. Tšiang Kai-šek syntyi vuonna 1887. Hän aloitti sotilaskoulutuksensa 1906. Hän palveli Japanin armeijassa vuosina 1909-1911 ja oli mukana kaatamassa Kiinan keisarisukua. Hän otti nationalistipuolue Kuomintangin johdon Sun Yat-senin kuoleman jälkeen vuonna 1925. Vuonna 1927 Tšiang Kai-šek meni naimisiin Song Meilingin kanssa ja kääntyi buddhalaisuudesta kristityksi. Song Meiling oli hänen kolmas vaimonsa, ja Song Meilingin sisar oli ollut naimisissa Sun Yat-senin kanssa. Tšiang Kai-šek yritti tuhota kommunistit, mutta epäonnistui lopulta ja joutui luovuttamaan vallan kommunisteille ja Mao Zedongille. Hän pakeni Taiwanin saarelle, ja hänestä tuli Kiinan tasavallan presidentti 1. maaliskuuta 1950. Tšiang Kai-šek kuoli 87-vuotiaana vuonna 1975. Hänen leskensä eli 106-vuotiaaksi ja kuoli vuonna 2003.

Muistohallivierailun jälkeen meidät vietiin "nuorten ja muotitietoisten" suosimalle ostoskadulle viettämään aikaa 1 tunniksi ja 40 minuutiksi. Ihan lähellä olisi ollut miellyttävämpikin odottelupaikka eli viihtyisä Daanin puisto.Tuon kidutuksen jälkeen ei sitten muuta ohjelmaa ollutkaan kuin päivällinen ja Riviera-hotelliin majoittautuminen.

Perjantai 19.4.2024 - Taipei

Lähtö hotellilta oli taas vasta kymmeneltä. Kansallinen palatsimuseo oli ensimmäinen kohteemme. Museon esineet ovat suurelta osin Kiinan keisari Qianlongin ja hänen seuraajiensa Kiellettyyn kaupunkiin keräämistä kokoelmista. Kiinan johto pakkasi suojaan esineitä Kielletystä kaupungista vuonna 1933, kun japanilaisten hyökkäys Kiinaan uhkasi. Esineitä säilytettiin useassa Kiinan kaupungissa, kunnes ne tuotiin Taiwaniin vuosina 1948-1949. Itse museo valmistui vuonna 1965. Kokoelmissa on maalauksia, keramiikkaa, jade-, pronssi- ja emalitavaraa, kirjonta- ja kalligrafiatöitä sekä kirjoja ja asiakirjoja. Esineitä on noin 650000, joista vain osa on kerrallaan nähtävissä.

Nautimme lounaan katkarapualtaan vierellä. Ruoka oli varmaan parasta, mitä koko matkalla saimme, vaikka ympäristö ei luksukselta näyttänytkään. Linkki ravintolan nettisivulle: Allasravintola

Lounaalta ajelimme historialliselle paikalle. Qing-dynastian aikainen katu Bo-Pi-Liao restauroitiin 2003-2009 entiselleen. Japanin miehityksen aikana siitä oli tullut merkityksetön sivukatu. Kaupunki halusi sitten elvyttää vanhan kadun.

Bo-Pi-Liao -kadulta kävelimme Longshanin temppeliin. Se rakennettiin vuonna 1738 Qingin vallan aikana Guanyinin kunniaksi. Se toimi kiinalaisten uudisasukkaiden palvonta- ja kokoontumispaikkana. Se on buddhalainen temppeli, mutta se sisältää halleja ja alttareita myös jumalille, kuten Mazulle ja Guan Yulle. Nykyinen Lungshanin temppeli ei ole enää alkuperäisissä vuonna 1738 rakennetuissa rakennuksissa. Se rakennettiin uudelleen vuonna 1919 ja valmistui vuonna 1924.

Temppeliltä meidät vietiin tunniksi norkoilemaan taas yhdelle ostoskadulle (Dihua) ja sieltä sitten hotellille.

Lauantai 20.4.2024 - Taipei-Keelung-Heping-Shifen-Taipei

Kymmeneltä lähdimme kohti saaren koillisrannikkoa. Vajaan 30 kilometrin päässä Taipeista on tärkeä satamakaupunki Keelung. Kaupungin nimi tulee luultavasti ketangalan-nimisestä heimosta, joka asusteli paikalla ennen kiinalaisten tuloa. Kaupunki tuhoutui pahoin toisen maailmansodan aikana liittoutuneiden pommituksissa, mutta se on saatu rakennetuksi uudelleen.

Emme pysähtyneet Keelungissa, vaan jatkoimme siltaa pitkin Hepingin saarelle. Tuulen ja meren aiheuttaman eroosion myötä kivet ovat saaneet erikoisia muotoja.

Seuraava kohteemme oli Shifenin lähellä olevat putoukset. Kovin suurta vaikutusta putoukset eivät tehneet, mutta kävihän retki hyvästä liikuntatunnista rappuineen.

Putouksilta ajelimme Shifenin kaupunkiin, joka osoittautui ruuhkaiseksi turistirysäksi. Matkaohjelmassa mainittiin: "Kaupungin kujilla on mukava tehdä tutkimusretkiä." Tutkimusretkiin ei ollut aikaa, kun piti kiirehtiä hirveässä ruuhkassa ja hoputettuina lähettämään lyhtyjä taivaalle. Tuon ohjelmanumeron olisi kyllä voinut jättää pois, oli se sellaista hässäkkää ja liiketoimintaa. Pääsimme sentään käyttämään vessaa liikkeessä, josta ostimme lyhdyt.

Sitten ei muuta kuin takaisin Taipeihin ja suoraan hikisinä retkivaatteissa jäähyväispäivälliselle Grand-hotelliin. Söimme siellä ison salin hälinässä buffet-päivällisen.

Sunnuntai 21.4.2024 - Taipei-Istanbul

Sunnuntai oli vapaapäivä, jonka vietimme Xinshengin puistossa ja kasvitieteellisessä puutarhassa.

Lähdimme hotellista lentokentälle kello 17.30 ja seisoimme lähtöselvitysjonossa ikuisuuden. Saimme kuitenkin koneeseennousukortit ja pääsimme odottelemaan koneen lähtöä. Lähtöaika oli 21.40.

Maanantai 22.4.2024 - Istanbul-Helsinki

Kun lento kesti noin 12,5 tuntia ja siirsimme kelloja viisi tuntia taaksepäin, olikin kello Istanbuliin laskeutuessamme vähän yli viisi. Lento Helsinkiin lähti 8.05, ja laskeuduimme noin kello 11.30. Olin tilannut Airport Taxi Yellow Linen auton meitä vastaan, mutta se ei tullut eikä kukaan edes soittanut peruutuksesta, joten otimme normaalin taksin.