Arusha, Serengeti, Ngorongoro, Manyara-järvi, Tarangire ja Sansibar 22.12.2006 - 3.1.2007

Olympia: Kenia, Tansanian suursafari ja Sansibar
Matkaseurue: Aino ja Emma

HUOM! Klikkaamalla kuvaa pääset kuvien selaukseen.

Perjantai-lauantai 22.-23.12.2006 - Helsinki-Amsterdam-Arusha

Airport taxi on tilattu noutamaan meitä kello 4.15, joten heräämisen piti tapahtua kolme varttia aikaisemmin. Taksilla oli vaikeuksia löytää seuraava poka ja kiertelimme Ruoholahdessa ja Lauttasaaressa. Pääsimme kuitenkin perille lentoasemalle vain vähän myöhässä - sen verran kuitenkin, että meitä ehdittiin jo kuuluttaa lähtöselvitykseen.

Lensimme KLM:n lennolla ensin Amsterdamiin ja sieltä edelleen Kilimanjaron kentälle lähelle Arushaa. Saavuimme sinne paikallista aikaa vähän ennen iltakahdeksaa. Aikaero Suomeen on vain +1h. Kolmen vartin päästä olimme valmiit lähtemään bussilla kohti Impala-hotellia, jossa vietimme ensimmäisen yön. Kello alkoi lähennellä puolta yötä, kun olimme valmiita yöpuulle.

Lauantaiaamuna lähdimme kahdeksalta hotellista. Ohjelmassa oli ensin käynti rahanvaihtotoimistossa ja sen jälkeen supermarketissa. Nyt oli viimeinen mahdollisuus tehdä hankintoja ja eväsostoksia safarimatkalle.

Suuntasimme Arushan "lentokentälle", jota pienkoneet käyttävät lentäessään luonnonsuojelualueille. Kiitorata on vain osaksi päällystetty. Selvisi, että Seroneran kiitorata on suljettu ja lennämme kauemmaksi hotelliamme Ikoman kentälle. Ikoma oli ollut rankkojen sateiden vuoksi myös suljettuna, kun pari konetta vajosi siellä liejuun... Mutta se oli nyt kuitenkin ilmeisesti paras mahdollinen. Lasku nurmikolle onnistui tunnin lentomatkan jälkeen.

Meitä odotti kolme maasturia, joihin "majoittui" 4-6 henkeä kuhunkin. Matka Seronera-hotellille kesti vajaat kaksi tuntia, ja matkalla alkoi eläinten bongaus. Näimme mm. impalalaumoja, kirahveja, seeproja, erilaisia lintuja ja niiden pesiä.

Hotellilla meitä oli vastaanottamassa mm. kivitamaanit ja mangustit. Nautimme hotellissa lounaan, minkä jälkeen saatoimme purkaa laukkujamme, olisimmehan samassa hotellissa peräti kolme yötä. Lähdimme ensimmäiselle varsinaiselle bongausretkelle kello 16.

Tapasimme ainakin pahkasikoja, impaloita,lehmäantilooppeja, kirahveja, topeja, hyeenoita, vesiantilooppeja, grantingaselleja, thompsonin gaselleja - ja lintuja (korppikotkia, helmikanoja, etelänkalkkunasarvekkaita jne.). Ja sitten leijonaemon pariviikkoisten pentujensa kanssa. Leopardikin nähtiin, mutta ei kovinkaan hyvältä hollilta. Sen aika oli myöhemmin.

Illan hämärtyessä palasimme hotellille, jossa meillä oli ennen ruokailua yhteinen tilaisuus, jossa kukin voi esittäytyä. Illalliselle menimme noin kello 20.

Sunnuntai (jouluaatto) 24.12.2006 - Serengeti

Jouluaattona herätys oli kello 6.30. Sitten aamiaiselle, valitsemaan lounasaineksia pakettiin ja kahdeksalta matkaan. Matkanjohtajan kokemuksen mukaan tämä on päivä, jolloin vatsavaivoja ei vielä esiinny. Huomenna olisi jo toisin. Siis koko päiväksi savannille.

On mahdotonta luetella kaikkia näkemiämme eläimiä, mutta linnuista mainittakoon kapustatrapit, kuningastrapit, sihteerilinnut, goljathaikara, strutsit ja kruunukurjet. Näimme mm. lukuisia leijonia, kirahveja, hyeenoita, paviaaneja ja erilaisia antilooppeja.

Aamulla yhdeksän aikaan osuimme paikalle, missä leopardi oli puussa erittäin hyvin näkyvissä ja ikään kuin poseeraamassa meille. Vietimme paikalla aikaa parikymmentä minuuttia saaden monta hyvää otosta, kunnes se kapusi alas ja lähti antiloopin perään.

Naabi Hill-portin ympäristössä valtavat gnuantilooppilaumat nautiskelivat vihreistä maisemista ja ruohosta. Niitä oli todella paljon eikä niillä ollut kiire minnekään.

Saatuamme tarpeeksi joululahjoja palasimme hotelliimme viettämään jouluaattoiltaa. Matkanjärjestäjä oli varannut meille glögiä ja pipareita, joita nautimme ennen illallista.

Maanantai (joulupäivä) 25.12.2006 - Serengeti

Jouluaamunakaan emme nukkuneet pitkään, vaan herätys tuli kello 5.30. Emme kuitenkaan lähteneet joulukirkkoon vaan aamuiselle puistoajolle. Aamuajo ei ollut kovin antoisa johtuen sateisesta ilmasta. Näimme mm. puhveleita ja virtahepoja. Linnuista seppähyyppä oli uusi tuttavuus

Palasimme kahdeksan jälkeen hotelliin aamiaiselle ja lähdimme uudelleen puistoajolle kymmeneltä. Sade jatkui, ja se teki elämän jännittävämmäksi. Erään kopjen vierelle oli kerääntynyt monia autoja ihailemaan leijonaa. Kun olimme lähdössä pois, se ei onnistunutkaan vaan automme juuttui liejuun. Apu olisi ollut lähellä, mutta kun se leijona... Ei kuitenkaan auttanut. Rohkeat leijonankesyttäjät menivät ulos autoistaan, kiinnittivät hinausliinan ja niin meidät vedettiin takaisin kaidalle tielle. Sen jälkeen oli vielä pari muutakin autoa pelastettava mudasta.

Näimme, totta kai, taas paljon eläimiä: useita leijonia, impaloita, dikdikejä, topeja sekä pahkasikoja ja kolme pientä porsasta.

Lounaan nautimme taas hotellissa, ja sitten oli ohjelmassa iltapäivän puistoajo. Piti mennä hippolammelle, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Puron yli johtavalla "sillalla" virtasi niin paljon ja voimakkaasti vettä, että yli ei ollut menemistä. Emme olleet ainoita tilanteen päivittelijöitä. Myös Tansanian presidentti Jakaya Kikwete oli ihmettelemässä asiaa. Hänen ehdotuksensa olikin, että paikalle rakennettaisiin vesivoimala - selvästi siis huumorimiehiä. Presidentti majaili seurueineen (perhe ei ollut mukana) samassa hotellissa kuin mekin.

Tapasimme kirahveja, puhveleita, korppikotkia, klovnikotkia, impalalaumoja, vesiantilooppeja ja pari hyeenaa, jotka herkuttelivat antilooppisaaliillaan marabuhaikaroiden saadessa osansa lounaasta.

Hotellille palatessamme tapasimme suuren määrän autoja ja ihmisiä, jotka olivat joutuneet veden saartamiksi poikki olevan tien väärälle puolelle. Ilmeisesti heidät jollain tavalla kuitenkin pelastettiin pinteestä. Emme jääneet seuraamaan tilannetta.

Tiistai (Tapaninpäivä) 26.12.2006 - Serengeti-Ngorongoro

Tapaninpäivänä jätimme Serengetin taaksemme ja lähdimme kohti Ngorongoroa. Lähteminen ei ollut kuitenkaan ongelmatonta. Tie oli veden vallassa ja jouduimme "tuhlaamaan" aikaa kolme varttia tekemällä ylimääräisen lenkin. Ei ollut tämäkään reitti kuiva, mutta selvisimme. Tapasimme tällä lenkillä eläimen, jota emme olleet aikaisemmin nähneet eli krokotiilin.

Ennen Ngorongoroa meillä oli vielä "pakolliset" pysähdykset Oldupain rotkossa sekä maasai-kylässä.

Aloitimme laskeutumisen Ngorongoron kalderaan kello 13.15, ja sinne saavuttuamme avasimme ensin eväspakettimme ja nautimme lounaan autossa

Täällä näimme useita sarvikuonoja ja norsuja, joten "Big five" oli pulkassa. Ngorongoron kalderassa on vain urosnorsuja, koska sieltä ei löydy suojaa naarasnorsujen poikasille. Kirahvit puuttuvat täältä ravinnon puuttumisen takia. Uutuutena tällä matkalla näimme myös flamingoja, pyhäiibiksiä, gepardeja, hirviantilooppeja, vihermarakatteja ja servaalin.

Tyytyväisinä tämänkin päivän saaliiseen majoituimme Ngorongoro Wildlife Lodgeen jatkaaksemme matkaa seuraavana aamuna.

Keskiviikko 27.12.2006 - Ngorongoro-Manyara

Lähtö hotellilta oli kello 8, ja aika pian helpotti matkanteko. Mielettömän kuoppaisen tien jälkeen meitä hemmoteltiin japanilaisten rakentamalla uudella päällystetyllä tiellä! Pysähdyimme Karatun kylässä tankkaamaan autot ja ostamaan postimerkit kortteihin. Kävimme vielä ostoksilla "Tansanian parhaassa t-paitakaupassa" ja puutöitä, lähinnä matkamuistoja, myyvässä liikkeessä. Liikkeen pihassa oli puu, joka oli täynnä kyläkutojan pesiä ja kyläkutojia. Hauska näky.

Ennen pitkää saavuimme seuraavaan majapaikkaamme Manyara Lake -hotelliin. Ohjelmassa oli ensin lounas ja sen jälkeen puistoajo Lake Manyaran kansallispuistossa.

Lukuisten norsujen, kirahvien, flaminojen, impaloiden ja virtahepojen lisäksi bongasimme täällä afrikankeisarikalastajan, hopeasarvinokkia ja leopardikilpikonnan.

Torstai 28.12.2006 - Manyara-Tarangire

Lähtö hotellilta kohti Tarangirea oli vasta kello 8.30. Pysähdyimme Mto-wa-Mbun (=hyttysjoki) kylässä orpokodissa, joka oli aloittanut toimintansa vasta äskettäin. Kodissa asuu 10 lasta, mutta laitos huolehtii myös 35 muualla asuvan orpolapsen aterioista, terveydenhoidosta ja koulutuksesta. Aids on Tansaniassakin suurin syy, miksi lapset jäävät orvoiksi. Mto-wa-Mbun kylä on Ugandaan ja Burundiin johtavan tien varrella ja prostituutio kukoistaa.

Maistoimme matkanjohtajamme tarjoamia pikkuisia punaisia banaaneja. Kylässä näimme pelikaaniparven puussa.

Vähän kello 11:n jälkeen tulimme Tarangiren puiston portille. Puiston alueella on "telttakylä", jossa vietimme seuraavan yön. Ennen teltoille menoa teimme kierroksen puistossa. Uusia tuttavuuksia tällä kertaa olivat vaippasakaali ja säihkynärhi. Puistossa oli myös mm. lukuisia kirahveja ja dikdikejä.

Puoli yhdeltä olimme lounaalla telttakylässämme. Lounastamme verotti marakatti, joka kävi sieppaamassa sapuskaa buffet-pöydästämme. Se kävi nopeammin kuin ajatus.

Kello 16 lähdimme takaisin puistoon. Ensimmäisenä törmäsimme korvakoiraperheeseen. Lukuisista linnuista tunnistimme (emme ole varsinaisia lintubongareita...) uusina tuttavuuksina aroturturikyyhkyn, keltakurkkufrankoliinin, käätyviipan ja pumpuliturakon. Puistossa näimme myös paljon norsuja, marakatteja, vesiantilooppeja ja dikdikejä. Puiston apinanleipäpuut ovat mahtavia. Joihinkin norsut ovat kaivaneet läpi asti reiän syödessään puuta ja käyttäessään hyväksi puun keräämän nesteen.

Perjantai 29.12.2006

Herätys kello 5.45 ja puistoajolle kello 6.15! Näimme jälleen paljon kirahveja ja norsuja, mutta tämä näyttää olevan varsinainen lintupuisto. Uusia lajeja olivat savannikotka, gasellikotka ja harjalintu. Yhdessä puussa oli kokonainen parvi kaijasia, joko viktoriankaijasia tai naamiokaijasia. Asia ei ole vieläkään selvinnyt...

Kävimme pikaisesti vielä aamiaisella ja pakkasimme laukkumme. Lähtö kohti Kilimanjaron lentokenttää oli kello 8.30 ja jätimme savannit taaksemme

Ajoimme Arushaan, kävimme lounaalla lähellä lentokenttää ja lensimme Zan Airin 19-paikkaisella koneella Sansibariin, jonne saavuimme kello 15.40. Ilma oli täällä kuumaa ja kosteaa meri-ilmaa, mikä tuntui vähän epämukavalta miellyttävän mannerilman jälkeen. Majoituimme Stone Townissa perinteikkääseen Tembo House -hotelliin. Illan ohjelmassa oli päivällinen Africa House hotellin ravintolassa.

Lauantai 30.12.2006

Aloitimme päivän kaupunkikierroksella. Kävimme mm. orjakauppapaikalle rakennetussa anglikaanisessa kirkossa ja kauppahallissa ihmettelemässä kaloja ja hedelmiä. Kanga-kujalta monen mukaan lähti useampikin kanga- kangas. Ihailimme taidokkaasti koristeltuja ovia. Meillä oli tunnin verran ostosaikaa ennen kuin lähdimme tutustumaan maustetilalle. Ostosreissulla meidän mukaamme tarttui muutamia vaateparsia.

Maustetilalla tutustuimme mm. nuolijuureen (arrowjuuri), muskottipähkinään, vaniljaan ja durianpuuhun. Nuolijuuri on sademetsistä kotoisin oleva kasvi. Sen juurimukuloista saadaan tärkkelyspitoista jauhoa, jota käytetään ruoanlaitossa sakeuttajana ja hyytelöintiaineksena perunajauhojen tai liivatteen tapaan. Muskottipähkinän maustekäyttö on vaaratonta, mutta tahallinen ylikäyttö aiheuttaa ihmiselle vakavia oireita kuten huimausta, kiihoittuneisuutta, hallusinaatioita, euforiaa, ahdistuneisuutta, pelkotiloja sekä näköhäiriöitä. Nimensä vastaisesti muskottipähkinä ei ole pähkinä vaan muskottipuun munanmuotoinen siemen

Nautimme suahililounaan maustetilalla, minkä jälkeen lähdimme saaren poikki kohti itärannikkoa. Kello 15 olimme perillä Zanzibar Safari Club -hotellissa. Asustelimme "paritaloissa" - saimme numeron 2, joka oli aivan rannan tuntumassa. Vietimme iltapäivän terassilla istuen ja nauttien

Illallisen lisäksi ei ollut muuta ohjelmaa.

Sunnuntai 31.12.2006 - Sansibar

Oleilua hotellialueella. Illalla ohjelmaa (akrobatiaa ja tulennielentää) uudenvuodenaaton kunniaksi.

Maanantai 1.1.2007 - Meriretki

Meriretkellä Menai-lahdella ylikuormitetussa veneessä, jossa ei pelastusliivejä näkynyt. Polttavaa aurinkoa. Kohokohtana lounaan lopuksi tarjotut lukuisat eksoottiset hedelmät, joista joitakin lajeja maistoimme ensimmäistä kertaa.

Tiistai 2.1.2007 - Sansibar

Oleilua hotellialueella

Keskiviikko 3.1.2007 - Sansibar-Nairobi-Amsterdam-Helsinki

Herätys kello 3.45. Lähtö länsirannikon lentokentälle kello 4.15, jonne saavuimme kello 5.20. Aikaavievien muodollisuuksien jälkeen pääsimme Kenya Airwaysin lennolle 491 Nairobiin. Yhdeksän aikoihin saavutimme lumihuippuisen Kilimanjaron, jonka tuntumassa pilotti kaarteli ja esitteli vuorta matkustajille. Aika makea kokemus.

Nairobissa vaihdoimme äärettömän hitaan transittoiminnan jälkeen lennolle 116 Amsterdamiin, jossa edelleen vaihdoimme KLM:n lennolle 1171 Helsinkiin. Olimme kotona Suomen aikaa torstaina yhden aikaan aamuyöllä. Aika pitkä päivä.

Matka oli kaiken kaikkiaan mahtava, ja voisimme tehdä samanlaisen milloin tahansa. Lahjoittakaa meille rahaa...